Information från Dala Energi avseende det offentliga uppköpserbjudandet

Elleviokoncernen, genom Ellevio Holding 1 AB ("Budgivare” eller ”Ellevio”), offentliggjorde idag, den 2 april 2024, genom ett pressmeddelande ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Dala Energi AB (publ) (”Dala Energi”) avseende ett uppköpserbjudande omfattande samtliga aktier i Dala Energi med 90 kronor per aktie (”Erbjudandet”).

Budgivaren förväntas offentliggöra en erbjudandehandling omkring den 4 april 2024. Ytterligare information om Budgivaren och Erbjudandet finns i Budgivarens pressmeddelande som offentliggjordes idag och på Budgivarens hemsida för Erbjudandet.

Den av styrelsen utsedda budkommittén kommer att utvärdera Erbjudandet och avser att anlita en oberoende extern finansiell rådgivare för att genomföra en värdering, en så kallad ”fairness opinion”. Därefter kommer budkommittén att offentliggöra sin uppfattning och skälen till denna uppfattning avseende Erbjudandet så snart som möjligt, dock senast två veckor före acceptfristens utgång.

EY LAW är legal rådgivare till den oberoende budkommittén.

Länk till budgivarens pressmeddelande.

Åke Söderman, styrelseordförande

Kort om Dala Energi

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Affär-Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 370 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. Mer 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är Dala Energis Certified Adviser (certifiedadviser@redeye.se, 08-121 576 90).

Denna information är sådan information som Dala Energi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 07:50 tisdag den 2 april 2024