Program ägarmöte, 5 april 2024

Fredagen den 5 april, klockan 13:00, välkomnar vi de 25 röstmässigt största ägarna till ett ägarmöte som även kommer att livesändas. Syftet med mötet är att diskutera Dala Energis utveckling och ägarnas förväntningar tillsammans med en grupp av de större ägarna.

Mötet kommer att se deltagande från styrelsemedlemmar, koncernledningen samt ägare, representerande cirka 57 % av rösterna i Dala Energi. Livesändningen sker i samarbete med Redeye, med Tomas Wall, adjungerad styrelsemedlem och ordförande i styrelsens arbetsutskott, som moderator.
Agenda för mötet inkluderar:

1. Rapport från nuvarande affärsplan
    Vd Bengt Östling presenterar en lägesrapport om verksamheten i relation till den nuvarande affärsplanen och strategin för ett framgångsrikt Dala Energi.

2. Information om pågående arbete med strukturutveckling
    Bengt Östling kommer att ge en omfattande översikt över det strategiska arbetet med att forma Dala Energikoncernens framtid. Under 2023 tog styrelsen initiativ till en strategisk översyn för att främja koncernens tillväxt och utveckling.

I februari 2024 beslutade styrelsen att påbörja utvärderingen av strategiska partnerskap och omstruktureringsalternativ. Målet är att säkerställa finansiering för fortsatt strukturutveckling och tillväxt.

Syftet med dessa åtgärder är att skapa en robust plattform för tillväxt och regional utveckling, vilket bidrar till energiomställningen och skapar långsiktigt värde. Genom att samarbeta med en strategisk investeringspartner strävar vi efter att hitta den mest fördelaktiga vägen för att maximera aktieägarvärden i en unik ägarmodell, som en form av Public Private Partnership.

Ambitionen är att ge våra aktieägare möjligheten, att antingen delta i en tillväxtresa eller att välja en attraktiv exit genom investeringspartnern. I ljuset av det nyligen offentliggjorda uppköpserbjudandet, avvaktar vi aktivt medan våra ägare överväger sin ställning till uppköpserbjudandet.

3. Information avseende offentligt uppköpserbjudande
    Den 2 april 2024 meddelade Ellevio genom ett pressmeddelande ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Dala Energi AB (publ). Erbjudandet omfattar förvärv av samtliga aktier i Dala Energi till priset av 90 kronor per aktie. Ordförande Åke Söderman presenterar styrelsens fortsatta arbete och strategi i ljuset av detta erbjudande.

Styrelsen ser ingen konflikt mellan det strategiska arbetet med strukturutveckling och aktieägare får möjligheten att ta ställning till det offentligt uppköpserbjudande med en annan inriktning än den som finns redovisad i direktivet med ägarnas förväntningar.

Styrelsen inställning är, och kommer alltid att vara, att verka för samtliga aktieägares bästa. För att säkerställa en objektiv utvärdering av uppköpserbjudande har styrelsen utsett Åke Söderman, Susanne Löfås Hällman, Anders Jonsson och Karl-Erik Hagström till en oberoende budkommitté. Jonny Jones, Sebastian Larsson, Fredrik Jarl, Sofia Liljeblad och Erik Olsson, som har anmält intressekonflikter, deltar inte i denna kommitté.

Budkommittén kommer att noggrant utvärdera uppköpserbjudande enligt gällande Takeover-regler. En oberoende extern finansiell rådgivare har anlitats för att genomföra en värdering och utfärda en så kallad ”fairness opinion”. Därefter kommer budkommittén att offentliggöra sin uppfattning och skälen till denna uppfattning avseende erbjudandet så snart som möjligt, detta för att ge aktieägarna en bra och transparent grund för deras beslut.

4. Direktivet ägarnas förväntningar och enskilda ägares förväntningar
    Diskussionen kommer att fokusera på ägarnas förväntningar på bolaget. Enskilda ägare som har anmält sitt intresse att dela med sig av sina förväntningar kommer att ges tillfälle att göra detta. Denna del av mötet är avsett att identifiera om det finns ett behov av att revidera, komplettera eller ändra det nuvarande direktivet för ägarnas förväntningar. Genom att lyssna till våra ägares åsikter och förväntningar kan vi bättre anpassa våra strategier och mål för att spegla våra ägares visioner och ambitioner.

5. Eventuell förändring av bolagsordning
    Med de nya reglerna som trädde i kraft den 1 januari 2024, öppnas möjligheten att genomföra årsstämmor, bolags- och föreningsstämmor helt digitalt. För att detta ska vara möjligt krävs det att bolagsordningen uttryckligen tillåter sådana arrangemang. Vi föreslår att anpassa Dala Energis bolagsordning för att inkludera möjligheten till digitala extrastämmor. Det är viktigt att notera att detta förslag inte påverkar vår tradition att hålla årsstämmor med fysisk närvaro, en tradition som vi värdesätter och önskar bevara inom Dala Energi.

6. Avslutning

Vi ser fram emot att tillsammans med er utforska Dala Energis senaste framsteg, strategier och visioner för framtiden. Detta ägarmöte är en unik möjlighet att dela insikter, diskutera framtidsutsikter och stärka vår gemensamma väg framåt.

För att delta i livesändningen klicka in på Aktieägarmöte: Dala Energi

TOMAS WALL, MODERATOR
Mail: tomas.wall@desiderate.se
Telefon: 070-642 84 85

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering.

Dala Energi-koncernen omsätter ca 300 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk. avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi är är noterat på Nasdaq. First North Growth Market. För mer information, besök: www.dalaenergi.se. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.