Dalkia inom Vivendikoncernen expanderar -nu 20 kontor i Sverige!

Dalkia inom Vivendikoncernen expanderar - nu 20 kontor i Sverige! Dalkia Facilities Management AB (Dalkia) förvärvade den 26 augusti 1999 Telereit Förvaltning AB. Förvärvet utvecklar Dalkia från att vara verksam inom Stockholmsområdet till en Sverigeaktör där nu Sverige, och inom en snar framtid de övriga nordiska länderna, utgör bolagets marknadsområde. Dalkia levererar energispartjänster och fastighetstjänster/facilities management i känsliga och högteknologiska miljöer i förtroendefull samverkan med fastighetsägare och lokalanvändare. Företaget arbetar främst med kunder som ställer höga krav på service, funktionssäkerhet och kommunikation och verkar inom sjukvård, kommun, stat, industri samt kommersiella lokaler. Bolaget har 400 anställda och omsätter 600 Mkr. De största kunderna är idag Locum AB och Stockholms läns landsting, Amplion Fastigheter AB, Teliakoncernen, Sigtuna kommun, Danderyds kommun, Armada i Österåkers kommun, JM, Ljungberggruppen m.fl. Total uppdragsvolym för fastighetsdrift är cirka 5 miljoner kvm. VD Lars Abrahamsson, Dalkia Facilities Management AB, konstaterar att detta är en unik utveckling av en f.d. statlig och landstingskommunal verksamhet. "Vi har under några få år lyckats vässa organisationen för att med en ny affärsidé inom facilities management bli marknadsledande med hela Vivendi/Dalkiakoncernens och Locums kunnande i ryggen." Bolagets ägare Dalkia Facilities Management AB (f.d. Locum Drift AB) ägs sedan november 1998 till 50 % av vardera Dalkia International och Locum AB. Dalkia International tillsätter styrelseordförande - f.n. Felix Mayer. Dalkia International har optionsavtal vad avser förvärv av resterande aktier. Dalkia International Dalkia International ingår i den franska världskoncernen Vivendi (samma koncern som 1997 förvärvade Linjebuss och som 1999 förvärvade delar av Stockholms tunnelbanetrafik). Dalkia International är verksamt i 23 länder och har cirka 22 000 anställda. Bolaget levererar främst energi- och facilities managementtjänster. Välkända uppdragsgivare är bl.a. Nationalbiblioteket i Paris, British Airways internationella fraktterminal, British Petroleum (BP), Bull, Deutsche Bank och Europaparlamentet i Strassbourg. Locum AB Locum AB är Stockholms läns landstings helägda fastighetsförvaltningsbolag. Locum AB var tidigare ensam ägare till Locum Drift AB. Locums uppgift är att som ombud effektivt förvalta och utveckla Stockholms läns landstings fastighetsbestånd på cirka 2,5 miljoner kvm och i konkurrens upphandla bl.a. fastighetsteknisk drift. Amplion Fastigheter AB Amplion är ett nytt fastighetsbolag med inriktning på telecom- och IT- intensiva hyresgäster. Bolaget bildades i samband med att ett konsortium av inhemska och internationella investerare i september 1998 förvärvade merparten av Telias kommersiella fastighetsbestånd jämte verksamheten inom f.d. Fastighets AB Telaris. I Amplion ingick Telereit Förvaltning AB som ett dotterbolag. Telereit Förvaltning AB Telereit förvaltar sammanlagt cirka 1,8 miljoner kvm lokaler - huvudsakligen kontorsfastigheter och specialfastigheter för telekommunikation. Fastigheterna är belägna i hela Sverige och bolaget har cirka 100 medarbetare. Bolaget byter i och med förvärvet namn till Dalkia Förvaltning AB och är juridiskt ett dotterbolag till Dalkia Facilities Management AB. Bolagen uppträder som ett gemensamt bolag på marknaden under tilltalsnamnet Dalkia. För mer information, kontakta VD, Lars Abrahamsson på telefon 08-690 75 15 eller marknadschef Ann Wahlgren på telefon 08-690 75 07. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/06/19990903BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/06/19990903BIT00310/bit0002.pdf