Dalkia ny stark aktör inom industriellt underhåll och service

Dalkia ny stark aktör inom industriellt underhåll och service Dalkia - som i Sverige hitintills haft teknikintensiv fastighetsdrift och energioptimering som kärnverksamhet - förvärvar Peabs dotterbolag Maintech Industripartner AB's respektive ägarandelar i följande fem bolag: GVA Industriservice AB, Maintech i Trelleborg AB, Maintech i Mälardalen, Maintech Intressenter i Stenungsund AB inkl. Maintech i Stenungsund AB och Maintech Foods AB. Dessutom kommer den personal som arbetat med Maintech Industri-partners affärs- och verksamhetsutveckling enligt Maintech Koncept att anställas i Dalkia. Dalkia Industripartner bildas Genom förvärvet bildas Dalkia Industripartner AB, en ny stark aktör inom industriellt underhåll och service. Dalkia i Sverige struktureras som ett koncernbolag - Dalkia AB - med dotterbolagen Dalkia Facilities Management AB och Dalkia Industripartner AB (med de ovan angivna Maintech-företagen). Berörda kunder, varav vissa är delägare, erbjuds långsiktig och konkurrenskraftig utveckling av industriellt underhåll och service inom ett område som har stor utvecklingspotential. Personalen som går över till det nya företaget kommer att utgöra en viktig del i företagets utveckling av industriellt underhåll och service. Förvärvet viktigt för Dalkias långsiktiga strategi i Sverige "Samgåendet får enbart positiva effekter. För Dalkias del innebär detta en öppning mot industrin vilket är viktigt för vår långsiktiga strategi", konstaterar Lars Abrahamsson, VD för Dalkia Facilities Management AB, som alltså nu får ett systerbolag på den svenska marknaden. "Samtidigt breddar vi oss rent geografiskt och blir nu en stor aktör även i södra och västra Sverige, vilket varit en uttalad ambition. Detta är glädjande, speciellt som dessa delar av Sverige är starka industriellt såväl i vår gamla kärnverksamhet som i vårt nya marknadssegment". Förvärven förutsätter konkurrensmyndigheternas godkännande och beräknas vara genomförda under andra kvartalet 2002. Dalkiakoncernen är en lönsam och expansiv företagsgrupp med över 30 miljarder i omsättning och 36 800 anställda i ett tretttiotal länder. Koncernens huvudkontor ligger i Paris. Dalkia Facilities Management är en av Sveriges största aktörer inom teknikintensiv fastighetsdrift och energioptimering. Dalkia FM:s uppgift är att på ett ekonomiskt och miljöriktigt sätt få fastigheter, lokaler samt deras miljöer och utrustning att maximalt stödja fastighetsägarnas och lokalanvändarnas kärnverksamhet. Företaget, med säte i Stockholm, har 500 anställda och kontor på 20 orter över hela Sverige. Peab är en av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 18 miljarder i omsättning och 10 000 anställda. Koncernens dotterbolag har kontor i Sverige, Norge och Finland. Aktien är noterad vid Stockholmsbörsen. Koncernkontoret ligger i Förslöv i Skåne. Maintech kommer att fortsätta sin verksamhet i Norrland som tidigare. För ytterligare information kontakta: Lars Abrahamsson, VD Dalkia Facilities Management AB 08-690 75 15 Gunnar Isaksson, Affärsutvecklingschef, 08-690 76 61 Dalkia Facilities Management AB Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733-37 10 10 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020320BIT01240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020320BIT01240/wkr0002.pdf