Dalkia renodlar sin verksamhet i Sverige

Dalkia renodlar sin verksamhet i Sverige Dalkia, som är en av Sveriges största aktörer inom facilities management, har sålt sin mark- och trädgårdsverksamhet till Stockholm Entreprenad AB. I och med försäljningen koncentrerar Dalkia den egna verksamheten främst mot tekniskt kvalificerade fastighetstjänster och energitjänster, som är bolagets kärnverksamhet. "Det gagnar både kunder och personal att verksamheten sköts av Stockholm Entreprenad som har mark- och trädgårdstjänster som sin kärnverksamhet.", säger Lars Abrahamsson, VD på Dalkia. Försäljningen träder i kraft den 1 augusti. Avtal som gäller mark och trädgård överförs till Stockolm Entreprenad. Samtidigt övergår alla anställda inom Dalkias mark och trädgårdsenhet till Stockholm Entreprenad vilket garanterar kontinuitet i befintliga uppdrag. Kent Wemnér, VD på Stockholm Entreprenad AB, kommenterar affären med "Eftersom drift och underhåll av gator, torg och parker inom kommunal- och fastighetstekniska sidan utgör vår kärnverksamhet, så passar Dalkias mark- och trädgårdstjänst väl in i vår långsiktiga utveckling av Stockholm Entreprenad." För mer information ringer du: Dalkia, Roland Netterlind, regionchef, 08-690 75 38 eller 070-484 75 38 eller Stockholm Entreprenad, Kent Wemnér, VD, 08-619 40 24. Dalkia är en av Sveriges största aktörer inom facilities management. Uppgiften är att på ett ekonomiskt och miljöriktigt sätt få fastigheter, lokaler samt dess miljöer och utrustning att maximalt stödja fastighetsägares och lokalanvändarnas kärnverksamhet. Uppdragsgivare är Locum, Telia, Amplion, LO samt ett antal kommuner och privata fastighetsägare. Idag har Dalkia 500 anställda i hela Sverige. Dalkia i Sverige ingår i Dalkia International som är en del av Vivendi Environment, en bolagsgrupp inom Vivendi Universal. Stockholm Entreprenad AB ett företag inom Peab-koncernen, med affärsidé att utföra drift och underhåll av gator, torg och parker inom kommunal- och fastighetstekniska sidan i Storstockholmsområdet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/26/20010626BIT00680/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/26/20010626BIT00680/bit0002.pdf