Halvårsrapport 2021-01-01 - 2021-06-30

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed följande rapport för perioden 2021-01-01 – 2021-06-30.

April-juni 2021 (april-juni 2020)

• Nettoomsättningen uppgick till 6 777 (8 128) tkr. En omsättningsförändring med -17 % (13 %).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till
    -1 124 (-611) tkr.
  • Resultat före skatt uppgick till -1 612 (-968) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,20 (-0,08) kr.
  • Soliditeten uppgick till 44,6 % (60,5 %).

Januari-Juni 2021 (Januari-Juni 2020)

• Nettoomsättningen uppgick till 13 722 (15 620) tkr. En omsättningsminskning med 12 % (11 %).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till
    -1 912 (-928) tkr.
  • Resultat före skatt uppgick till -2 890 (-1 659) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,38 (-0,12) kr.

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Dalsspira genomförde en riktad nyemission på 575 000 aktier till teckningskursen 2,60 kronor per aktie. Bolaget tillfördes 1 495 tkr.
  • Vid årsstämman i maj väljs en delvis ny styrelse till Dalsspira. Per Lönn och Anna Petersson väljs in som nya ledamöter medan Mikael Olsson och Göran Nyström väljs om för ytterligare ett år. Styrelsens nya ordförande blir Per Lönn. VD Malin Jakobsson utträder ur styrelsen för att nå en tydligare ansvarsfördelning mellan bolagets styrelse och operativa ledning.
  • Under juni månad inleder Dalsspira och Wermlands Mejeri ett samarbete som innebär att Dalsspira kommer producera Grillost åt Wermlands Mejeri. Osten kommer att säljas i Värmland via Wermlands Mejeris distributionskanaler. Då Grillosten är en ny produkt i Wermlands sortiment är det i dagsläget ej möjligt att uppskatta försäljningsvolym.
  • Dalsspira beviljades ett lån om 1,0 mkr från Almi som kan användas vid behov.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång

• Dalsspiras Grillost utnämns till ”Bäst i test” när Aftonbladet testar nio olika varianter av Halloumi och Grillostar. Juryns motivering: Gulfärgad, rätt tunn, mer som en platta än den typiska halloumiklossen. Det ger mycket fin stekyta för pengarna och ändå en smörig och saftig konsistens med precis lagom gnissel. Smaken matchar med perfekt sälta. Fyra av fem testare rankar den som bäst i test och en solklar vinnare.
  • Dalsspira inleder samarbete med Lidl om distribution av två sorters yoghurt till alla Lidls butiker i Sverige. Leveranserna planeras komma igång i november 2021.
  • Styrelsen i Dalsspira mejeri har, med stöd av bemyndigandet som lämnades på årsstämman den 28 maj 2021, beslutat att genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Företrädesemissionen kommer, om den fulltecknas, att tillföra Dalsspira drygt 4 MSEK före emissionskostnader. Emissionen genomförs i form av Units där varje Unit består av en aktie och för varje två Units som tecknas erhålls även en teckningsoption. Teckningsoptionen som kommer att handlas på Spotlight Stock Market kommer att ge innehavaren rätt att i mars/april 2022 teckna ytterligare en aktie till 70 procent av då aktuell aktiekurs.