Kvartalsrapport 1 1999

Kvartalsrapport 1 1999 Ekonomisk utveckling Under första kvartalet 1999 har omsättningen i koncernen ökat med 60% till 15 471 KSEK (9 825 KSEK). Periodens resultat efter finansiella poster uppgår till -1 498 KSEK (+ 740 KSEK). Utvecklingskostnader har aktiverats till ett belopp om 555 KSEK (720 KSEK). Daltek har under de senaste åren uppvisat betydligt sämre resultat under det första halvåret än under det andra. Resultatet för det första kvartalet 1999 är dock sämre än motsvarande period förra året. Det finns två huvud-förklaringar till det sämre resultatet. Daltek Systems AB har för att färdigställa ett större fastprisåtagande under första kvartalet lagt ned betydligt större resurser än be- räknat och ligger hittills under förväntad resultatnivå. Den andra förklaringen är att moderbolaget investerat i marknadsföring och affärsutveckling. Verksamheten första kvartalet 1999 Verksamheten bedrivs i bolagen Daltek AB, där affärsområde Energi och koncernfunktioner ingår, samt i dotterbolagen Daltek Communications AB Daltek Systems AB Daltek Syntell AB Daltek Probator AB Daltek AB Periodresultatet för moderbolaget uppgår till -0,6 MKR vilket är lägre än förväntat. Skillnaden förklaras av satsningar av engångskaraktär. Affärsområde Energi har utvecklats enligt planerna. Nya order har tagits under perioden och offertstocken är fortsatt god. Daltek Communications AB Verksamheten i videokonferensrörelsen följer för- väntningarna både vad gäller omsättning och resultat. Från nystarten i november 1998 fram till och med första kvartalet 1999 uppvisar verksamheten ett positivt resultat. Daltek Systems AB Resultatet i Daltek Systems AB är positivt men lägre än förväntat. Avvikelsen förklaras av tillkommande färdig-ställande/garantiarbeten på ett större projekt samt av att efterfrågan på HiDraw-produkter varit lägre än beräknat. Efterfrågan på konsultsidan är dock fortsatt god och den planerade utökningen av personal fortgår och kommer att fullföljas under året. Daltek Syntell AB Daltek Syntell AB har en fortsatt god efterfrågan och resultatet är enligt förväntan. Bolagets internationella satsning har intensiferats under perioden och kontakter har knutits med viktiga samarbetspartners. Daltek Probator AB Bolaget har jämfört med 1998 förbättrat resultatet. Den nya provutrustningen och utvecklade provmetoder har ökat efterfrågan på bolagets tjänster. Utsikter 1999 Daltek AB har säsongsbetingade variationer i efterfrågan och resultat. Årets sista fyra månader är regelmässigt betydligt starkare än de åtta första. 1999 har dock även med ovanstående i beaktande startat svagt. Styrelsens tidigare bedömning kvarstår att Daltekkoncernen under 1999 skall uppnå mer än en fördubblad omsättning och en högre vinst. Aktiehandel Daltek AB:s aktier är noterade hos Stockholms Börs-information (SBI). Revision Kvartalsrapporten har ej granskats av bolagets revisorer. Kommande rapporteringstillfällen Halvårsrapport 1999: 24 augusti 1999 Niomånadersrapport: 4 november 1999 Borlänge den 28 april 1999 Styrelsen För ytterligare information kontakta vd Ingvar Ström, tel. 0243-735 00. e-post: ingvar.strom@daltek.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/28/19990428BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/28/19990428BIT00730/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/04/28/19990428BIT00730/bit0003.xls Tabeller