Ny och första kvinnliga VD:n till Damen Shiprepair Götaverken

Report this content

Damen Shiprepair Götaverken ska bli bäst i Norden enligt ny strategi. Som ett led i den kraftfulla satsningen anställs nu Monica Svenner som ny VD. Monica har bred erfarenhet från industrin, som bland annat VD i flera olika internationella bolag t ex Stena Recycling AB, och kommer närmast från en ledande position på Atlas Copco. Inom reparationsvarvsindustrin är Monica den första kvinnan på en VD-position och som göteborgare brinner hon extra mycket för företaget.

Nuvarande VD:n Jos Goris är mycket nöjd med valet av efterträdare:

-          Monica har lång och gedigen erfarenhet av ledarskap och affärsutveckling inom en mängd olika typer av organisationer och branscher, inte minst inom tung industri. Det gör att hon kan bidra med nya infallsvinklar och innovation vilket är oerhört positivt för Damen Shiprepair Götaverken. Det känns dessutom extra bra med en göteborgsk VD som även har tung internationell erfarenhet, en perfekt mix.

Monica Svenner är utbildad civilingenjör i kemi vid Chalmers och har dessutom en lärarexamen i matematik, kemi och fysik. Hon har arbetat på företag som Volvo Cars AB, Wicanders AB och Mölnlycke Health Care AB inom främst forskning & utveckling, organisations- och affärsutveckling samt som kvalitetschef och fabrikschef. Under 10 år har hon arbetat som VD i bolag med omsättningar på upp till 8 miljarder och med allt från 80 till 1100 anställda.

I hård konkurrens med flera tunga namn inom den maritima industrin föll valet på Monica Svenner som ny VD. Monica ser en stor utvecklingspotential i Damen Shiprepair Götaverken och det var med spänning och entusiasm hon tackade ja till uppdraget. Att öka affärerna, såväl som att utveckla och driva organisationer och människor framåt, är hennes största drivkrafter.

-          Lönsamheten är A och O men för att utvecklas som företag krävs också ett modernt ledarskap och kompetensutveckling av personal samt en effektiv organisation för att kunna erbjuda alla de tjänster marknaden efterfrågar. Det ger en ökad effektivitet och i längden ett ännu starkare varumärke, säger Monica Svenner.

Monica Svenner växte upp i Sao Paolo i Brasilien dit hennes familj flyttade 1956 när hennes pappa blev erbjuden att bygga upp en fabrik för Perstorp. Monica flyttade själv tillbaka till Sverige som 18-åring för att studera på Chalmers i Göteborg och tog examen 1978. I Göteborg träffade hon också sin nuvarande man. Hon har haft Göteborg som bas sedan dess men har arbetat över större delen av världen.

Damen Shiprepair Götaverken har idag 130 anställda och omsätter 300 miljoner. De senaste fem åren har företaget totalt sett haft en positiv utveckling vad gäller resultatet dock med en nedgång under 2011 beroende främst på den svikande marknaden. Företaget Götaverken grundades redan 1841 under namnet Göteborgs Mekaniska Verkstad. Sedan varvet återstartade 1993 – med ca 70 anställda – har mer än 1000 uppdrag genomförts beträffande reparationer, underhållsarbeten och ombyggnader av olika fartyg.

Jos Goris kommer att bli VD för den nyligen förvärvade franska anläggningen Damen Shiprepair Brest. Damen tog över verksamheten i det franska varvet, tidigare känt som "Sobrena", för en månad sedan. Damen Shiprepair Brest sysselsätter 210 anställda och driver tre stora torrdockor, den största 420 meter lång och 80 meter bred.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Viola Vergouwe, Communication Manager
E-mail: vve@damenshiprepair.se
Tel:  + 46 (0)72-511 60 96

Monica Svenner
E-mail: MS@damenshiprepair.se
Tel: +46 (0)705-193322

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group (est. 1927) is a globally operating company with 37 owned shipyards and numerous partner yards. Damen employs over 6,000 people, has built over 5,000 vessels worldwide and delivers up to 150 vessels annually. Based on its unique, standardised ship-design concept and short delivery times, Damen is able to guarantee constistent quality.

Damen’s focus on standardisation and modular construction leads to short delivery times (Damen keeps vessels in stock), low ‘total cost of ownership’, high resale value, proven technology and reliable performance. Damen offers a wide range of products, including: tugs, workboats, patrol vessels, high speed craft, cargo vessels, dredgers, offshore support vessels, oil-spill response vessels and even frigates and super yachts. In addition to shipbuilding, Damen offers efficient customer support, customer financing and complete lifecycle service.

Even though we are a major international group, we are still a family-owned company with a deep respect for our maritime heritage.

For further information please contact

Jan-Hein Reeringh
Communications Advisor
JJFR@damen.nl
www.damen.nl

All news can be viewed at our website (renewed 01-11-11) or sent to you on request. High resolution photographs are available at JJFR@damen.nl.

Taggar: