Nya miljöregler - en utmaning och möjlighet för varvsindustrin

Report this content

Nu skärps de internationella miljöreglerna inom sjöfartsindustrin för att reducera utsläpp som svavel- och kväveoxider. För att leva upp till de nya kraven från FN-organet IMO måste rederierna uppgradera sin flotta. Det sker genom olika system som minskar utsläppen. Reparationsvarven utmanas nu att underlätta för rederier och fartygsägare att se till att dessa uppgraderingar sker så smidigt och kostnadseffektivt som möjligt.

Redan nu märker Göteborgsvarvet Damen Shiprepair Götaverken av de nya miljöregler som träder i kraft 2015. Just nu ligger fartyget Bit Oktania i Göteborg för att bli uppgraderat med ett katalysatorsystem för att möta de nya kraven. Damen Shiprepair Götaverken jobbar för att hålla nere installationskostnaderna för att mildra de ökade kostnader som rederier och fartygsägare får genom de nya kraven. Jos Goris, VD för Damen Shiprepair Götaverken ser även flera fördelar:

-          Det är en utmaning för oss men också något som ligger i linje med vår egen miljöstrategi, att arbeta med hållbar utveckling. Det ger oss även möjlighet att utveckla bra och innovativa samarbeten med olika tekniska leverantörer i Norden. Samtidigit ställs högre krav på vår tekniska kompetens, vilket innebär en positiv utveckling för våra anställda, säger Jos Goris, VD för Damen Shiprepair Götaverken.

Det är IMO, International Maritime Organisation, ett organ inom FN som sätter spelreglerna för den internationella sjöfarten. Idag har dock vissa länder hårdare krav än vad IMO förespråkar, exempel är Frankrike och delar av USA. Generellt är det främst EU och USA som driver på de allt hårdare miljökraven. Såväl varvsindustrin som tillverkare av komponenter förväntas påverkas positivt:

-          Fartygen behöver egentligen inte läggas i torrdocka för att installera ett nytt system. Men många rederier väljer att kombinera installationen med de lagstadgade torrdockningarna som ändå krävs. Eftersom vi har över en kilometer kaj kan vi ta sköta de nödvändiga reparationerna när som helst under året då det passar rederiet, fortsätter Jos Goris.

Syftet med de strängare kraven är självklart att minska den globala miljöpåverkan men även att få till en positiv inverkan på människors direkta hälsa. Ett exempel på uppgradering som rederierna kan välja för mindre miljöpåverkan är att bygga in katalysatorsystem, vilket även gör att motorerna på båtarna blir betydligt tystare, något som kommer att märkas i hamnarna i framtiden. Andra sätt att leva upp till de nya kraven är att använda nya typer av bränsle som till exempel flytande naturgas eller biogas vilket dock kräver investeringar i nya system och bränsletankar.

-          Arbetet med att till exempel konvertera fartyg till att köra på alternativa bränslen måste göras på ett reparationsvarv som till exempel Damen Shiprepair Götaverken. Vi har börjat bygga upp den tekniska kompetens som krävs i olika projekt. En viktig del i det arbetet är även att få en ännu bättre insikt kring våra kostnader vilket gör att vi på så kan erbjuda realistiska och konkurrenskraftiga priser. Den totala konstaden för våra kunder blir hög och vi vill såklart bidra till att hitta den bästa ekonomiska lösningen för alla, avslutar Jos Goris.

Det är en mängd nya miljöregler som kommer att implementeras de kommande åren. Några av dessa träder i kraft 2015 och gäller i ett första steg för de nordeuropeiska delarna av världen, i det sk SECA-området, SOx Emission Control Areas. Dessa krav handlar främst om minskade kväveoxidutsläpp. I SECA-området innefattas idag Nordsjön, Östersjön och Engelska kanalen. I Sverige är det Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet för att reglerna efterlevs.

För mer information och bilder om Damen Shiprepair Götaverken, vänligen kontakta:

Viola Vergouwe, Communication Manager

e-post: vve@damenshiprepair.se

Tel: :  + 46 (0)72-511 60 96

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group (est. 1927) is a globally operating company with 35 owned shipyards and numerous partner ards. Damen employs over 6,000 people, has built over 5,000 vessels worldwide and delivers up to 150 vessels annually. Based on its unique, standardised ship-design concept and short delivery times, Damen is able to guarantee constant quality.

Damen’s focus on standardization and modular construction approach lead to short delivery times (Damen keeps vessels in stock), low ‘total cost of ownership’, high resale value, proven technology and reliable performance. Damen offers a wide range of products, including: tugs, workboats, patrol vessels, high speed craft, cargo vessels, dredgers, offshore support vessels, oil-spill response vessels and even frigates and mega yachts. In addition to shipbuilding, Damen offers efficient customer support, customer financing and complete lifecycle service.

Even though we are a major international group, we are still a family-owned company with a deep respect for our maritime heritage.

Taggar: