Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg går till DanAds

Report this content

Joakim Lundberg går in som delägare och Chief Commercial Officer i svenska DanAds, världsledande inom self-service adtech. Han kommer att stödja den snabba expansion DanAds befinner sig i, både sett till antal kunder, nya marknader och produktutveckling. Joakim kommer senast från Klarna, där han började 2008 och har innehaft tjänster som försäljningschef och senast Sverigechef.

Self-service adtech är en snabbväxande global trend och förutspås i grunden förändra dynamiken i annonsmarknaden inom bara några år.

- DanAds håller med snabba steg på att stöpa om den globala annonsmarknaden. Precis som Klarna stöpt om betalningsmarknaden. Sverige och Norden har producerat en rad unicorns och jag är övertygad om att DanAds kan bli nästa starkt lysande stjärna. Sett till den snabbt växande globala efterfrågan på digitala annonsutrymmen - som redan idag utgör en multimiljardmarknad - sitter DanAds på en enorm potential. Jag dras till verksamheter som förändrar marknader till det bättre och jag ser verkligen fram emot att vara med på en ny bolagsresa där jag får möjligheten att applicera mina tidigare erfarenheter i en så disruptiv verksamhet, säger Joakim Lundberg.

DanAds har på kort tid tagit gör-det-själv-trenden till annonsbranschen genom flertalet internationellt kända kunder i bland annat USA och Storbritannien. Tjänsten möjliggör för annonssäljare som publicister, innehållsägare och plattformar med användargenererat innehåll (UGC), att effektivt reducera sina operativa kostnader och ta ägandeskap över sin annonsförsäljning. Detta sker genom att plattformen öppnar upp för direkthandel mellan annonssäljare och annonsörer som oberoende av sin storlek kan köpa annonsutrymme direkt från publicister som Tripadvisor, Bloomberg Media, och Hearst Magazines (Cosmopolitan, GQ, Elle, Oprah).

- Vi är mycket glada över att Joakim valt att kliva in i DanAds, både som delägare och operativt. Hans erfarenheter från Klarna kommer att vara viktiga för oss, när vi parallellt med en snabb internationell tillväxt fortsatt behöver utveckla skalbara affärsmodeller, säger Istvan Beres, vd och medgrundare.

Tidigare i år reste DanAds 45 miljoner kronor i nytt kapital för att accelerera sin europeiska tillväxt och bolaget värderades efter kapitaltillskottet till ca. 370 miljoner kronor. I vår stärktes styrelsen med Anders Borg som ordförande och nya medlemmar Kristina Schauman och Sophia Spala. Sedan dess har DanAds fortsatt sin tillväxtresa och bland annat rekryterat kunder som den amerikanska mediejätten Dish Media, samt the Washington Post.

DanAds arbetar efter en digitalt skalbar affärsmodell, som ett licens- och provisionsbaserat SaaS-bolag som möjliggör för sina kunder att bli mer autonoma och öka sin omsättning genom att automatisera sin annonsförsäljning.

Om DanAds
DanAds är ledande inom self-service adtech, och kopplar samman annonssäljare (publicister) direkt med annonsörer genom en helautomatiserad annonsplattform. Med hjälp av DanAds kan alla annonsköpare få tillgång till premium-annonsutrymme oberoende av varumärke och budget, helt utan dyra mellanhänder.

DanAds grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson. Med huvudkontor i Stockholm samt kontor i New York och London arbetar DanAds med kunder över hela världen, däribland några av världens ledande publicister såsom Hearst Magazines och Bloomberg Media samt några av de största plattformarna för användargenererat innehåll (UGC) och globalt kända varumärken som Tripadvisor, Roku, Philips och SoundCloud. Läs mer på www.DanAds.com.

Taggar: