Opera Ads lanserar self-service-plattform från DanAds

Report this content

Stockholm/Oslo den 22 september 2021 – I dag lanserar Opera [NASDAQ: OPRA] en ny annonseringsplattform för självbetjäning – Opera Ad Manager – baserad på DanAds flexibla och skalbara self-service-infrastruktur. Plattformen har utformats för att kunna skapa, hantera och rapportera kring digitala annonskampanjer på ett och samma ställe, så att annonsörer kan nå kunder i alla faser av kundresan - från upptäckt till konvertering.

Opera Ads firade nyligen sitt tvåårsjubileum. Sedan lanseringen har bolaget blivit en kraft att räkna med, som engagerar miljoner av Opera-användare världen över genom innovativa och innehållsbaserade annonsupplevelser som spänner över en global portfölj av produkter och partners.

Hundratals miljoner engagerade användare väljer Operas produkter för sin onlinenärvaro. Koncernens finansiella resultat från andra kvartalet 2021 visade att annonsintäkterna har ökat med 128% från föregående år, till 28,9 miljoner dollar, främst drivna av tillväxt från intäktsgenerering inom Opera News och mobila webbläsare. De fristående intäkterna för Opera News växte 442% jämfört med föregående år och 49% i följd jämfört med första kvartalet 2021.

Under de senaste två åren har Opera-teamet fokuserat på att förbättra användarupplevelsen genom att introducera innovativa och funktionsrika annonsformat. Som ett resultat av dessa ansträngningar lanseras nu Opera Ad Manager - baserad på DanAds ledande lösning inom self-service för annonsering. För att möta annonsörernas behov ville man göra det så smidigt och effektivt som möjligt att använda Opera Network för att nå engagerade målgrupper genom ett lättanvänt gränssnitt, där dessa kan ta del av annonsutbudet ett smidigt och transparent sätt. Här finns en introduktion till Opera Ad Manager tillgänglig.

Opera erbjuder nu alla möjligheten att köpa annonsutrymme vilket gör annonsörerna helt självgående i skapandet och hanterandet av sina kampanjer. På detta sätt sänker Opera tröskeln för annonsörer världen över att nå en bred målgrupp, även med en mindre budget, något som särskilt passar små och medelstora företag som vill marknadsföra sin verksamhet.

“På Opera letar vi ständigt efter innovativ teknik att integrera i våra produkter och för att utöka vårt erbjudande. Partnerskapet mellan Opera Ads och DanAds möjliggör fullständig automatisering av all annonsverksamhet, vilket sparar tid och ansträngning, som i sin tur leder till effektivare kampanjer och därmed maximerar avkastningen på varje dollar som spenderas på annonser.” säger Per Wetterdal, EVP Commercial.

Det finns många utöver jättarna Google och Facebook som erbjuder självbetjäning för att sälja sitt annonsutrymme. DanAds har blivit den ledande oberoende leverantören inom self-service adtech genom att förse publicister med en plattform som automatiserar allt annonsmaterial, -försäljning och -hantering vilket effektivt ökar avkastningen. Plattformen används idag av företag som Tripadvisor, Hearst Magazines, Bloomberg Media, The Atlantic, New York Post och Philips.

”Vi har sett fram emot att samarbeta med Opera på Opera Ad Manager sedan dag ett. Våra två företag har många likheter, genom att vara skandinaviska aktörer på en verkligt global marknad och genom tron på behovet av ett öppet ekosystem. Detta är bara början på vårt partnerskap och vi ser fram emot att fortsätta vår utstakade resa tillsammans”, säger Istvan Beres, vd och medgrundare av DanAds.

Genom partnerskapet med DanAds gör Opera Ad Manager det möjligt för vem som helst att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och på den bästa möjliga platsen, genom att vara:

• Lätt att använda och stor valfrihet: Att starta en kampanj har aldrig varit enklare tack vare den lättillgängliga plattformen. I varje steg är det möjligt att se alla tillgängliga alternativ och att leka med variablerna. Denna valfrihet är det som gör att annonsera genom self-service är så populärt.
  • Full kontroll över kampanjer: Hantera annonser, schemaläggning, budget och targeting med helt transparenta resultat. Från anpassad rapportering och kampanjanalys som visualiseras i realtid i diagram och tabeller som enkelt kan delas och exporteras.
  • Räckvidd: Alla nödvändiga verktyg som behövs för att nå miljontals potentiella användare runt om i världen presenteras på plattformen.

Opera ser fram emot att kontinuerligt implementera ny teknik som inte bara gör det möjligt för varumärken att nå stora, engagerade målgrupper, men också nå dem med hög träffsäkerhet och precision, där innovation utgör kärnan av erbjudandet.

Om Opera
Opera är en ledande global webbinnovatör med en engagerad och växande bas av hundratals miljoner aktiva användare månatligen. Opera bygger på mer än 25 års innovation som började med webbläsarprodukter men som idag alltmer använder sitt varumärke såväl som sin massiva och mycket aktiva användarbas för att kunna utöka sitt erbjudande och affär. Idag erbjuder Opera användare över hela världen en rad produkter och tjänster som inkluderar dator- och mobilwebbläsare, den AI-baserade nyhetsläsaren Opera News och nyligen lanserades fintech- och classifieds-appar. Opera har sitt huvudkontor i Oslo, Norge och är noterat på NASDAQ-börsen (OPRA).

Om DanAds
DanAds är ledande inom self-service adtech, och kopplar samman annonssäljare (publicister) direkt med annonsörer genom en helautomatiserad annonsplattform. Företaget ger publicisterna möjlighet att ha full operativ kontroll över sina annonsintäkter och användardata. Med hjälp av DanAds kan alla annonsköpare få tillgång till premium-annonsutrymme oberoende av varumärke och budget, helt utan dyra mellanhänder.

DanAds grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson. Med huvudkontor i Stockholm samt kontor i New York och London arbetar DanAds med kunder över hela världen, däribland några av världens ledande publicister såsom Hearst Magazines, Bloomberg Media och the Washington Post,samt några av de största plattformarna för användargenererat innehåll (UGC) och globalt kända varumärken som Tripadvisor, Roku, Philips och SoundCloud. Läs mer på www.DanAds.com.

DanAds was founded in 2013 with a belief that transparency between advertisers and publishers is necessary to increase engagement, revenue, and future scalability. DanAds (www.DanAds.com) is the leading global provider of scalable self-service infrastructure for publishers and brands that have a need for a more sophisticated self-service solution. DanAds’s industry-leading technology allows publishers and brands to increase their ad sales in a profitable manner, without losing control of their data. Customers include global players such as Bloomberg,Tripadvisor, SoundCloud, Expedia and Hearst.

Taggar: