• Danir/

Svenskägda safarilodgen Thanda Game Reserve bäst i världen för fjärde året i rad

NEW DEHLI, INDIEN: För fjärde året i rad har safarilodgen Thanda Game Reserve i Sydafrika utsetts till ”World’s Leading Luxury Lodge”. Bakom Thanda står den svenske entreprenören Dan Olofsson och hans hustru Cristin. Priset brukar beskrivas som resebranschens motsvarighet till filmbranschen Oscar.

Priset för ”World’s Leading Luxury Lodge” delades ut vid en ceremoni på lyxhotellet Oberoi Gurgaon i New Delhi i Indien den 12 december. Det togs emot av Dan och Cristin Olofsson samt Thanda Game Reserves VD Pierre Delvaux och hans fru Nadine.

– Att få den här utmärkelsen ännu en gång gör oss både stolta och ödmjuka, sa Delvaux vid ceremonin. Vi är mycket tacksamma över att resebranschen på det här sättet uppmärksammar våra fortsatta ansträngningar att ge gästerna en upplevelse i världsklass och att alltid ge dem det där lilla extra.

– Utmärkelsen är ett bevis på att vi har en unik safariprodukt och erbjuder en enastående storviltsupplevelse. Men allra mest vittnar den om betydelsen av fantastiska och hängivna medarbetare. Vi på Thanda kommer att anstränga oss till det yttersta för att även i fortsättningen uppfylla de höga förväntningarna från såväl resebranschen som gästerna. Och vi kommer att göra allt för att behålla vår topposition på marknaden.

Thanda Private Game Reserve ligger i Hluhluwe Zululand i östra Sydafrika, och är en av endast två safarilodger i världen som är medlemmar i den prestigfyllda ”Leading Hotels of the World”. Anläggningen ligger i ett 14 000 hektar stort område med naturlig bush och höga berg. Här får gästerna fullständig avskildhet och exklusivitet och kan möta samtliga de fem arter som ingår i storviltets ”Big Five” i dess naturliga miljö, precis som det var vid förra sekelskiftet.

Anläggningen omfattar nio lyxsviter i huvudbyggnaden, 15 eleganta safaritält vid den nyligen utbyggda och upprustade tältcampen samt en exklusiv privat villa med egen helikopterplatta, privat kock, butler, värd, samt guide och viltspårare, allt inbäddat i luxuösa omgivningar. Thanda erbjuder en unik mix av storviltsafari och närhet till en av Sydafrikas vackraste och mest oförstörda stränder. Anläggningen betraktas också som en av de mest exklusiva bröllops- och smekmånadsmålen i Sydafrika. Med ett tema byggt på zulukultur och romantik är Thanda favoritdestinationen för krävande resenärer på jakt efter det det bästa av det bästa i Afrika.

Det prestigfyllda World Travel Awards inrättades 1993 för att uppmärksamma och belöna topprestationer på alla områden inom resebranschen. I dag är World Travel Awards ett varumärke i sig och ses som en garantistämpel för kvalitet, och vinnarna sätter nivån för alla konkurrenter. 2011 lade anställda i branschen och konsumenter i 171 olika länder sammanlagt 791 358 röster i omröstningen. Varje år genomför World Travel Awards en serie regionala galor i hela världen, som betraktas som resebranschens Oscar. Galorna genomförs för att identifiera och belöna både individuella och kollektiva prestationer inom respektive region.

Årets stora final hölls den 12 december och var kulmen på en årslång urvalsprocess för att finna det allra bästa inom resor och turism i hela världen.

Dan Olofsson, mobil 0703-79 12 96, e-post dan.olofsson@danir.com

Danir är ett Malmöbaserat entreprenörsdrivet bolag som äger, förvaltar och aktivt deltar i utvecklingen i noterade och onoterade bolag. Vi är en liten organisation, men företagen som är våra kärninnehav och portföljbolag sysselsätter flera tusen människor. Företagen finns framför allt inom utvecklingsintensiva branscher och delar alla vår syn på engagemang och entrepreprenörskap som grundbultar för en långsiktig värdetillväxt.