Jack DeJohnette och Palle Mikkelborg hedras med särskilt hederspris under Vinterjazz 2012

Koncerthuset i Köpenhamn den 5 februari kl 20.00:
Copenhagen Jazz Festival Honorary Award: Palle Mikkelborg (DK) + Jack DeJohnette (US)

Copenhagen Jazz Festival har varje sommar sedan 1979 presenterat ett brett urval av det bästa från dansk och internationell jazzscen. Även om det alltid har funnits gott om utrymme för musikaliska kusiner, som till exempel världsmusik och electronia, har utgångspunkten alla åren varit – och förblir – den moderna jazzen i alla dess färgrika nyanser. Med andra ord: utan modern jazz skulle Copenhagen Jazz Festival inte existera – i varje fall inte i sin nuvarande form.

Copenhagen Jazz Festival Honorary Award
Men hur definierar man egentligen modern jazz? Och hur har den uppstått? Det finns det säker många svar på och ett eller flera av dem får man under Vinterjazz 2012 i Koncerthuset i Köpenhamn den 5 februarii, när Copenhagen Jazz Festival arrangerar en extraordinär konsertkväll med titeln Copenhagen Jazz Festival Honorary Award.

Copenhagen Jazz Festival Honorary Award är ett internationellt hedersspris, som hyllar två utvalda musiker som var och en på sitt eget progressiva sätt har representerat den moderna jazzen under nästan en mansålder - den danske trumpetaren och kompositören Palle Mikkelborg och den amerikanske trumslagaren och kompositören Jack DeJohnette.

Utöver att motta denna särskilda hederbetygelse har båda konstnärerna fått fria händer – och ramar – att skapa vars ett eget specialprojekt till just denna kväll. Vars ett drömprojekt, om man så vill. Detta möjliggörs tack vare ett särskilt bidrag från festivalens huvudbidragsgivare, Nordea-fonden och Region Hovedstaden

Redan nu kan man ana två mycket spännande projekt, som var och en ett på sitt eget vis kommer att bli mycket fina markeringar av modern jazz.

- Med detta särskilda hederspris vill vi gärna visa festivalens starka band till modern, kreativ jazz. Med Palle Mikkelborg och Jack DeJohnette har vi att göra med två av genrens riktigt stora pionjärer. I stället för att förära dem vars en stor check har vi valt att ge dem utvidgade ekonomiska ramar, så att de ska kunna skapa vars ett projekt denna kväll, säger Signe Lopdrup, festivalledare på Copenhagen Jazz Festival.

Den 5 februarii kommer Copenhagen Jazz Festival också att dela ut ett talangpris till en yngre dansk jazzmusiker. Vem pristagaren blir, avslöjas först den kvällen.

Internationella profiler

Vinterjazz 2012 är en jazzfestival som händer över hela Danmark från den 3-19 till den februarii. Här presenterar vi årets största internationella profiler:

Copenhagen Jazz Festival Honorary Award w. Jack DeJohnette Trio (US) + Palle Mikkelborg (DK)
-> Koncerthuset, 5 februari, kl 20.00

Joshua Redman Trio (US)
-> Koncerthuset Studie 2, 13 februarii kl 20.00

Bobo Stenson - solo (SE)
-> Den Sorte Diamant, 4 februari, kl 20.00

Celebrating Krzysztof Komeda - An evening of film + solo piano w. Leszek Mozdzer (PL)
-> Den Sorte Diamant, 11 februari, kl 20.00

Jakob Bro feat. Peter Laugesen, Chris Speed, Nicolai Munch-Hansen & Jim Black (DK/US)
-> Syddansk Musikkonservatorium Esbjerg, 3 februari, kl 20.00