Dannemora Mineral AB: Delårsrapport januari - mars 2009

• Under första kvartalet 2009 tecknade Dannemora Mineral intentionsavtal om framtida järnmalmsleveranser med fyra europeiska stålföretag. Mot bakgrund av det svaga konjunkturläget har stålföretagen uttryckt önskemål om en senareläggning av de provleveranser som förutses i avtalen. Dannemora Mineral beslöt därför under mars att senarelägga gruvans produktionsstart till sommaren 2011.
  • För att bibehålla bolagets goda finansiella ställning och vara oberoende av extern finansiering under de närmaste åren beslöt Dannemora Mineral under första kvartalet att senarelägga icke tidskritiska investeringar.
  • I februari 2009 inleddes bergarbeten i Dannemoragruvan med drivning av ramp samt tillredningsarbeten, vilket har genererat järnmalm som främst är avsedd att utnyttjas för provleveranser till potentiella kunder.
  • I januari 2009 tecknade Dannemora Magnetit AB tillsammans med ett antal andra intressenter en avsiktsförklaring med Banverket om upprustning av järnvägen på sträckan Örbyhus-Dannemora-Hargshamn-Hallstavik vilket kommer att medföra såväl kostnads- som miljömässiga fördelar för Dannemora.
  • Dannemora Mineral beviljades under första kvartalet ett undersökningstillstånd för Riddarhyttan 3 vilket tillsammans med Riddarhyttan 1 täcker in historiskt beräknad "känd och sannolik järnmalm" på drygt 12 miljoner ton. Dannemora Mineral bedömer att det finns goda förutsättningar för att väsentligt öka mineraltillgångarna i området.
  • Resultatet efter finansnetto under det 1:a kvartalet 2009 uppgick till - 5,7 (- 4,6) miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under 1:a kvartalet 2009 till 8,0 (-5,7) miljoner kronor.
  • Investeringarna under kvartalet uppgick till 26,4 (17,3) miljoner kronor.
  • Likvida medel per den 31 mars 2009 uppgick till 120,6 (55,5) miljoner kronor.

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk: