Dannemora Mineral AB: Pressmeddelande 28 januari 2008

Dannemora Mineral AB har under 2007 låtit genomföra en "feasibility"-studie avseende den planerade verksamheten i Dannemoragruvan. Denna har nu avrapporterats och presenteras närmare i bilagan till detta pressmeddelande (bilaga 1). "Feasibility"-studien utgör ett gott tekniskt och ekonomiskt underlag för att driva projektet vidare. Styrelsen i Dannemora Mineral AB ser med tillfredställelse på resultatet och lämnar nedan sina kommentarer till studien och dess resultat.

På uppdrag av Dannemora Mineral AB har tre oberoende konsultbolag genomfört en "feasibility"-studie avseende produktionsförutsättningarna i Dannemora järnmalmsförekomst:

- ARRC Geoconsulting AB (mineraltillgångar)
- Vattenfall Power Consultant AB (malmreserverna, de delar som berör gruvverksamheten, ekonomisk utvärdering samt sammanställning)
- PROing H&J AB (de delar som berör processen och förädlingsverket)

"Feasibility"-studien (genomförbarhetsstudien) utgör en tredjepartsutredning som i första hand skall:

- ligga till grund för ett investeringsbeslut (produktionsbeslut)
- utgöra underlag för kapitalanskaffning

"Feasibility"-studien avser att ge en bild av situationen som den ser ut i dag. Som alla studier av detta slag, innehåller den dock ett antal förenklingar och antagande. Givet dessa visar studien att projektet har en klar ekonomisk bärkraft. Arbetet med att finna mer kostnadseffektiva lösningar har pågått parallellt med studien och medverkat till att den tagit längre tid att slutföra än som förutsågs i början av året. Detta arbete kommer att fortsätta och det är styrelsens mål att ytterligare pressa kostnaderna och göra projektet än mer attraktivt.

Styrelsen ser ett antal möjligheter att ytterligare förbättra ekonomin i den planerade verksamheten.
  • En viktig fråga är när, och i vilken omfattning, det är möjligt att frakta malmen med järnväg från gruvan till utskeppningshamnen. I studien har lastbilstransport förutsatts under hela gruvans livslängd vilket tungt belastar driftkostnaderna.
  • Genomförda försök indikerar att det kan vara möjligt att öka andelen styckemalm. Eftersom denna produkt betalas bättre än fines kan resultaten av de fortsatta försöken påverka kalkylerna.
  • Många av de kända malmerna är öppna mot djupet och det bör även finnas goda möjligheter att hitta nya malmkroppar i fältets strykningsriktning (nord-syd). Vi har därför avsatt 5 Mkr per år för prospektering och designat verket för en större produktion än den som förutsatts i studien.
En central risk, och därmed även möjlighet, är kopplade till medelpriset på våra järnmalmsprodukter. Som framgår av studien har priset på dessa en avsevärd påverkan på ekonomin.

En annan central framgångsfaktor är förmågan att finansiera projektet. Avgörande för aktieägarvärdet är strukturen på framtida finansiering (andel eget och främmande kapital) samt till vilken kapitalkostnad den kan genomföras. Dannemora Mineral undersöker nu olika möjligheter till finansieringsupplägg inkluderande bland annat egenkapitalfinansiering, banklån och leasinglösningar med syfte att hitta den för aktieägarna mest fördelaktiga finansieringslösningen.

Hela pressmeddelandet kan laddas ner från medföljande länk: