Dannemora Mineral AB: Pressmeddelande den 13 februari 2009

DANNEMORA HAR TECKNAT INTENTIONSAVTAL OM JÄRNMALMSLEVERANSER MED TRE EUROPEISKA STÅLFÖRETAG

Dannemora Magnetit har under en tid fört diskussioner med europeiska stålverk angående framtida järnmalmsleveranser. Dessa diskussioner har nu resulterat i intentionsavtal med tre stålföretag i norra Europa. Avtalen uttrycker parternas avsikt att förhandla fram långsiktiga, bindande avtal om framtida järnmalmsleveranser från Dannemora järnmalmsgruva.

Staffan Bennerdt, verkställande direktör i Dannemora Mineral och koncernchef i Dannemora Mineral-koncernen: "Att vi nu har tecknat intentionsavtal med flera av våra tilltänkta kunder är både glädjande och lovande, ett bevis på stålföretagens förmåga att agera långsiktigt trots de svåra tiderna. Naturligtvis är det dessutom av stor vikt för den kommande finansieringen och bankernas bedömning av gruvprojektets ekonomiska förutsättningar."

De tre stålföretagen konsumerar tillsammans mer än 25 miljoner ton järnmalm årligen. Dannemora Magnetit planerar en årlig produktion om 1,5 miljoner ton vid fullt kapacitetsutnyttjande.

Dannemora Magnetit och de tre stålföretagen har överenskommit om att stålföretagens namn, av affärsmässiga skäl, inte skall offentliggöras i detta skede.

Staffan Bennerdt, koncernchef
telefon 0295- 24 44 22

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga målsättning är att återuppta driften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt samt att prospektera efter bas- och ädelmetaller i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar koncernens prospektering, och Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten kommer inledningsvis i huvudsak att riktas mot den planerade brytningen av dessa.

Bolagets Certified Advisor på First North är E. Öhman J:or Fondkommission AB.