Dannemora Mineral AB: Pressmeddelande den 17 februari 2009

DANNEMORA MINERAL SÄKRAR RIDDARHYTTEFÄLTETS JÄRNMALMER MED NYTT UNDERSÖKNINGSTILLSTÅND
  • Dannemora Mineral har beviljats ett nytt undersökningstillstånd för järnmalm, Riddarhyttan 3. Det nya tillståndet, tillsammans med det tidigare beviljade undersökningstillståndet Riddarhyttan 1, täcker in de intressanta järnmalmstillgångarna i Riddarhyttefältet.
  • Inom de två undersökningstillstånden finns historiskt känd och sannolik malm på drygt 12 miljoner ton järnmalm. Dannemora Mineral bedömer att det finns goda förutsättningar för att öka mineraltillgångarna väsentligt genom prospektering i området.
  • Dannemora Mineral planerar att utöver Riddarhyttefältet undersöka ytterligare fyra järnmalmsfyndigheter i Bergslagen.
  • Dannemora Mineral har ett strategiskt intresse av att säkerställa järnmalmsreserver som på längre sikt kan öka järnmalmsproduktionen utöver vad de nu kända reserverna i Dannemoragruvan kan ge. Bolagets högsta prioritet är dock att återuppta driften i Dannemora järnmalmsgruva och merparten av bolagets resurser är avsatta för detta ändamål.
Riddarhyttan
Dannemora Mineral AB har den 13 februari 2009 fått undersökningstillståndet Riddarhyttan nr 3 beviljat. Det nya tillståndet, tillsammans med det i augusti 2008 beviljade undersökningstillståndet Riddarhyttan nr 1, innebär att Bolaget nu kommer att arbeta med ännu ett historiskt viktigt järnmalmsfält i Bergslagen. Tillsammans täcker de båda tillstånden den järnmalmsintressanta delen av Riddarhyttefältet.  Undersökningstillstånden ligger i Skinnskattebergs kommun, Västmanlands län.

Riddarhyttefältet är ett av de äldsta malmfälten i Bergslagen. Inom fältet ligger ett flertal gruvor av vilka Bäckegruvan, men även Källfallsgruvan, historiskt sett har haft en stor produktion av järnmalm. Bäckegruvan, som bröts på magnetitförande skarnjärnmalm, drevs av Fagersta AB fram till 1978. Den historiska järnmalmsproduktionen från hela Riddarhyttefältet har uppskattats till drygt 20 miljoner ton.

Den "malmberäkning" som gjordes vid Bäckegruvans nedläggningen 1978 resulterade i drygt 12 Mt "historisk känd- och sannolik malm" (se tabell nedan). Beräkningen utfördes innan SveMin införde det regelverk som nu bör tillämpas. Det redovisade tonnaget, och klassificeringen av detta, har således ej gjorts i enlighet med det kanadensiska policydokumentet NI 43-101 eller SveMins rekommendationer. Verksamheten i Riddarhyttefältet inriktas i första hand på att uppdatera tonnage- och haltberäkningen och att färdigställa en ansökan om bearbetningskoncession samt att genom prospektering öka mineraltillgångarna.

Historisk "malmberäkning" utförd vid Bäckegruvans nedläggning.
Beräkningen, som är daterad 1978-01-01, har utförts av E. Bergquist, J. Thamsten och K-I Grusell.

Förekomst
37,6
37,0
36,9
* Förekomsterna i uppges hålla 0.1 - 0,5 % koppar.

Dannemora Mineral AB bedömer att många av de kända mineraliseringarna i Riddarhyttefältet fortsätter mot djupet och att det därför finns goda förutsättningar för att finna nya malmkroppar i fältet genom de planerade prospekteringsinsatserna.

Ytterligare fyra järnmalmsprojekt i Bergslagen
Undersökningstillståndet Rudgruvan nr 1 är beläget i Fagersta kommun, Västmanlands län. Rudgruvan tillhör det s.k. Semlafältet vars historiska järnmalmsproduktion uppskattas till 2,9 miljoner ton. Rudgruvan ägdes och drevs av Fagersta AB fram till 1960-talet.

Undersökningstillståndet Klackberg nr 1 ligger i Norbergs kommun, Västmanlands län. Inom tillståndet ligger Klackbergs gruva, med en uppskattad historisk malmproduktion på 2,8 miljoner ton, och Kolingsbergets gruva, från vilken ca 2,0 miljoner ton producerats.

Undersökningstillstånden Persberg nr 1 och 2 ligger i Filipstads kommun, Värmlands län. Persbergs Odalfält, som producerat 7,7 miljoner ton järnmalm, var ett av de mest betydande järnmalmsfälten i Värmland fram till dess att driften upphörde 1979.

Undersökningstillståndet Värmlandsberg nr 1 ligger även det i Filipstads kommun, Värmlands län. Inom området ligger Nordmarkbergs gruvor, Tabergs gruvor och Värmlandsbergs gruvor. De tre gruvorna ligger inom ett område på ca 2 x 2 km och har en sammanlagd historisk produktion på ca 5 miljoner ton. Nordmarksbergs och Tabergs gruvor var i drift fram till 1962 och Värmlandsbergs gruva var i drift fram till 1980.

Dannemora Minerals satsning på ytterligare förekomster i Bergslagen riktas mot skarnjärnmalmer med magnetit som det dominerande ekonomiska järnmineralet, dvs. samma typ av järnmalm som Bolaget avser att börja bryta i Dannemora under 2010. Satsningen på nya järnmalmsprojekt i Bergslagen är ett viktigt steg i Bolagets strategiska utvecklingsplaner för verksamheten efter det att Dannemoragruvan tagits i drift.

Lars-Göran Ohlsson (styrelsemedlem och senior konsult för Dannemora Mineral AB) och Lennart Falk (en av huvudägarna i Dannemora Mineral AB) är registrerade som Qualified Persons (QP:s) av SveMin (Föreningen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige). Lars-Göran Ohlsson och Lennart Falk har läst igenom och bekräftat innehållet i detta meddelande.

Staffan Bennerdt, koncernchef
telefon 0295- 24 44 22

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga målsättning är att återuppta driften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt samt att prospektera efter bas- och ädelmetaller i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar koncernens prospektering, och Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten kommer inledningsvis i huvudsak att riktas mot den planerade brytningen av dessa.

Bolagets Certified Advisor på First North är E. Öhman J:or Fondkommission AB.