Dannemora Mineral AB: Pressmeddelande den 6 april 2009

Styrelsen i Dannemora Mineral AB (publ) har idag utfärdat kallelse till årsstämma vilken kommer att äga rum måndagen den 4 maj 2009 kl. 17.00 i Stora Salen, Jernkontoret, Kungsträdgårdsgatan 10 i Stockholm.

Avstämningsdag för rätt att delta vid stämman är måndagen den 27 april 2009.

Övrig information om årsstämman framgår av bifogad kallelse som idag har införts i Svenska Dagbladet och Post och Inrikes Tidningar.

Staffan Bennerdt, koncernchef
telefon 0295- 24 44 22

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga målsättning är att återuppta driften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt samt att prospektera efter bas- och ädelmetaller i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar koncernens prospektering, och Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten kommer inledningsvis i huvudsak att riktas mot den planerade brytningen av dessa.

Bolagets Certified Advisor på First North är E. Öhman J:or Fondkommission AB.

Bilaga till pressmeddelande den 6 april 2009

Aktieägarna i Dannemora Mineral AB (publ) kallas härmed till årsstämma måndagen den 4 maj 2009 kl. 17.00 i Stora salen, Jernkontoret, Kungsträdgårdsgatan 10 i Stockholm.

Rätt att delta i bolagsstämman
Aktieägare skall för att få delta i bolagsstämman dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) förda aktieboken måndagen den 27 april 2009, dels anmäla sitt deltagande till bolaget per post under adress Dannemora Mineral AB, Box 627, 182 16 Danderyd, per fax 08-753 43 90, per telefon 0295-24 44 20 eller per e-post niklas.kihl@dannemoramineral.se. Anmälan skall ha skett senast måndagen den 27 april 2009, kl. 16.00.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste i god tid före den 27 april 2009 genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att få rätt att delta i bolagsstämman.

Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Godkännande av dagordningen
5. Val av en eller två justeringsmän
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Anförande av verkställande direktören
8. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
9. Beslut om fastställelse av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
10. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
11. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören
12. Fastställande av antalet styrelseledamöter med eventuella suppleanter
13. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna
14. Val av styrelseordförande, styrelseledamöter samt eventuella suppleanter
15. Förslag till bemyndigande avseende nyemission med företrädesrätt
16. Förslag till bemyndigande avseende nyemission utan företrädesrätt
17. Övriga frågor
18. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Disposition beträffande bolagets resultat (punkt 10)
Styrelsen föreslår att vinstutdelning för räkenskapsåret 2008 inte lämnas.

Val av styrelse och revisorer m m (punkt 12-14)
Aktieägare som företräder mer än 65 procent av röstetalet föreslår omval av de nuvarande styrelseledamöterna Nils Bernhard, Lennart Falk, Nils Sandstedt, Lars-Göran Ohlsson, Christer Lindberg och Niklas Nordström. Nils Bernhard föreslås bli omvald till styrelseordförande. Styrelsearvode föreslås utgå med ett årligt belopp om 675.000 kronor, varav ordföranden skall erhålla 225.000 kronor, vice ordföranden 150.000 kronor och övriga ledamöter 75.000 kronor vardera. Revisorerna föreslås erhålla arvode enligt godkänd räkning.

Förslag till bemyndigande avseende nyemission med företrädesrätt (punkt 15)
Bolagets aktiekapital är fördelat på 7.760.000 aktier, varav 1.200.000 av serie A (10 röster) och 6.560.000 av serie B (en röst). Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier mot kontant betalning med företrädesrätt för aktieägarna. Företrädesrätten skall kunna avse antingen att respektive aktieslag äger rätt till teckning av aktier av samma aktieslag eller att nyemissionen endast avser aktier av serie B varvid båda aktieslagen skall äga lika företrädesrätt.

Förslag till bemyndigande avseende nyemission utan företrädesrätt (punkt 16)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier av serie B utan företrädesrätt för aktieägarna. Betalning av nyemitterade aktier skall, i enlighet med vad styrelsen därom beslutar, kunna ske kontant, genom kvittning, med apportegendom eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital och att genomföra företagsförvärv och/eller förvärv av rörelsetillgångar. Det totala antalet aktier som skall kunna ges ut med stöd av bemyndigandet får inte överstiga 1.000.000.

Övrigt
Årsredovisningen för räkenskapsåret 2008 och övriga handlingar inför årsstämman hålls från och med den 20 april 2009 tillgängliga hos bolaget på adress Svärdvägen 7 i Danderyd  och skickas till aktieägare som så begär och uppger sin adress.

Östhammar i april 2008

Dannemora Mineral AB (publ)