Dannemora Mineral levererar järnmalm till ArcelorMittal

DANNEMORA MINERAL LEVERERAR JÄRNMALM TILL ARCELORMITTAL

Dannemora Mineral har tecknat avtal med världens största stålföretag ArcelorMittal, om leverans av ca 15 000 ton järnmalmsprodukter. Leverans sker under kvartal 3 i år och malmen kommer att användas för fullskalig provproduktion i Arcelor Mittals produktionsanläggning i Bremen, Tyskland.

ArcelorMittal är världens ledande producent av stål inom alla produktsegment och har
verksamheter i över 60 länder som täcker fyra kontinenter. Under 2009 redovisade ArcelorMittal intäkter på mer än 65 miljarder dollar och råstålproduktionen uppgick till mer än 73 miljoner ton, vilket motsvarar ca 8 procent av världens stålproduktion.

Dannemora Mineral har nu ingått avtal om provleveranser av järnmalm till sex europeiska stålföretag. Det första avtalet tecknades under 2009 med österrikiska voestalpine och följdes under 2010 av avtal med de tyska stålföretagen Salzgitter, ThyssenKrupp och Rogesa samt det svenska stålföretaget SSAB.

Staffan Bennerdt, VD och koncernchef i Dannemora Mineral: "Vi är mycket nöjda med att så många europeiska stålföretag visar intresse för järnmalmsleveranser från Dannemoragruvan och att vi nu även kunnat teckna avtal med världens största stålproducent ArcelorMittal. Under sommaren kommer vi att inleda diskussioner om långfristiga leveransavtal och samtidigt föra förhandlingar om lånefinansieringen av gruvprojekt i Dannemora".

Pressmeddelandet i sin helhet kan laddas ned från nedanstående länk: