Dannemora tecknar avtal om malmleverans till ThyssenKrupp

DANNEMORA TECKNAR AVTAL OM MALMLEVERANS TILL THYSSENKRUPP

Dannemora Mineral har tecknat avtal med det tyska stålföretaget ThyssenKrupp Steel Europe AG om leverans av mellan 20 000 och 30 000 ton järnmalm. Leverans sker under kvartal 2 i år och malmen kommer att användas för fullskalig provproduktion i koncernens stålverk i Duisburg. Efter teknisk verifiering av produktionsresultatet väntas förhandling om ett långfristigt leveransavtal kunna påbörjas.

ThyssenKrupp är en av världens ledande producenter av avancerade låglegerade platta stålprodukter med kunder inom bland annat bilindustrin, varvsindustrin och byggbranschen.

Dannemora Mineral har tidigare tecknat avtal om provleverans av järnmalm till det österrikiska stålföretaget voestalpine och det tyska stålföretaget Salzgitter. De tre företagens årliga järnmalmskonsumtion uppgår totalt till ca 30 miljoner ton. Dannemora Mineral kommer vid fullt kapacitetsutnyttjande att årligen producera 1,5 miljoner ton järnmalm.

Staffan Bennerdt, VD och koncernchef i Dannemora Mineral: "Vi förhandlar för närvarande med flera andra stålföretag om ytterligare provleveranser. Efter årsskiftet har intresset för järnmalmsleveranser från Dannemora tagit rejäl fart. Vi får jobba hårt för att få ihop malm till alla potentiella kunder."

Dannemora Mineral står idag väl rustat för att snabbt kunna avsluta finansieringsarbetet och genomföra de investeringar som behövs för att få igång produktionen under 2011. Alla nödvändiga myndighetstillstånd finns på plats och verksamhetsplanen är genomlyst och stresstestad av det välrenommerade konsultföretaget Micon Ltd vilket resulterat i en bankmässig due diligence rapport. Prisutvecklingen för järnmalm väntas bli god under de kommande åren och för nytillkommande producenter som Dannemora Mineral är det en betydande fördel att kunna komma igång med produktionen i ett läge då järnmalmsmarknaden utvecklas starkt.

Staffan Bennerdt: "Jag ser verkligen fram emot att påbörja förhandlingarna om långsiktiga leveransavtal och räknar med att under våren börja teckna de avtal som är en viktig förutsättning för att kunna slutföra arbetet med lånefinansieringen."

Pressmeddelandet i sin helhet kan laddas ned från nedanstående länk: