Delårsrapport januari - september 2010

HÄNDELSER UNDER PERIODEN

·         Dannemora Mineral träffade ett andra avtal med Arcelor Mittal om provleveranser. Det nya avtalet som tecknades i oktober omfattar ca 10 000 ton och innebär att Dannemora sammantaget kommer att leverera ca 25 000 ton malm till Arcelor Mittal omfattande både styckmalm och sinterfines.

·         ThyssenKrupp erhöll en provleverans och Salzgitter och SSAB genomförde fullskaletester. Testerna utföll enligt kundernas förväntningar. Förhandlingar om långa leveransavtal påbörjades.

·         Förhandlingar om villkoren för bankfinansieringen påbörjades parallellt med kundavtalen.

·         Upprustningen av järnvägen mellan Örbyhus och Hargshamn fortgår enligt plan och beräknas vara klar i december 2010. Övriga pågående investeringar i rampdrivning och permanentsystem för vattenuppfordring fortlöper också planenligt.

·         Rekryteringen av sju nyckelpersoner påbörjades inför den kommande driftstarten av Dannemora Gruva.

·         Nettoomsättningen under perioden januari - september 2010 uppgick till 28,0 miljoner kronor. Resultat efter finansnetto under samma period uppgick till -41,6 miljoner kronor. Under det 3:e kvartalet 2010 uppgick nettoomsättningen till 13,4 miljoner kronor och resultat efter finansnetto till -12,7 miljoner kronor.

·         Det totala kassaflödet under perioden januari - september 2010 uppgick till 196,8 miljoner kronor. Under det 3:e kvartalet 2010 uppgick kassaflödet till -23,3 miljoner kronor.

·         Investeringarna under perioden januari - september 2010 uppgick till 20,8 miljoner kronor. Investeringarna under det 3:e kvartalet 2010 uppgick till 13,1 miljoner kronor.

·         Likvida medel per den 31 september 2010 uppgick till 257,3 miljoner kronor.

Delårsrapporten i sin helhet kan laddas ned från nedanstående länk: