Delårsrapport januari till september 2011

Väsentliga händelser under perioden

·       Nettoomsättningen under perioden januari - september 2011 uppgick till 2,3 (28,0) miljoner kronor. Resultat efter finansnetto under samma period uppgick till -95,9 (-41,6) miljoner kronor. Under det 3:e kvartalet 2011 uppgick nettoomsättningen till 0,6 (13,4) miljoner kronor och resultat efter finansnetto till -63,4 (-12,7) miljoner kronor.
·       Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -6,92 (-4,04) kr per aktie.
·       Det totala kassaflödet under perioden januari - september 2011 uppgick till 424,9 (196,8) miljoner kronor. Under det 3:e kvartalet 2011 uppgick kassaflödet till -185,3       (-23,3) miljoner kronor.
·       Investeringarna under perioden januari - september 2011 uppgick till 293,6 (20,8) miljoner kronor. Investeringarna under det 3:e kvartalet 2011 uppgick till 115,1 (13,1) miljoner kronor.
·       Likvida medel per den 30 september 2011 uppgick till 775,9 (257,3) miljoner kronor.
·       Dannemora Mineral har beslutat att senarelägga sin ansökan om att notera bolagets aktier på NASDAQ OMX huvudlista.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

·       Dannemora Mineral har slutit ett femårigt avtal med ThyssenKrupp Steel Europe AG om årlig leverans av minst 200 000 ton järnmalm, med en option på upp till 300 000 ton. Leveranserna påbörjas andra kvartalet år 2012 och innebär att bolaget nu har avtal för hela den planerade produktionen under 2012.
·       Dannemora Mineral har slutit ett femårigt avtal med Stemcor UK Ltd om årliga leveranser av upp till 600 000 ton järnmalm. Leveranserna påbörjas år 2013 och innebär att Dannemora har avtal som täcker hela den planerade produktionen för år 2013 och som täcker upp till 80 procent av produktionen de följande tre åren.
·       Dannemora Mineral har beslutat att investera ca 120 miljoner kronor under jord, utöver tidigare planerade investeringar, för en ökad produktionssäkerhet och effektivare transporter. De befintliga ramperna har visat sig vara otillräckliga och i för dåligt skick.
·       Med anledning av de nyligen tecknade kundavtalen har Dannemora Mineral beslutat att bygga upp ett homogeniseringslager för att garantera en hög produktkvalitet. Åtgärden bedöms binda 20 till 30  miljoner kronor i rörelsekapital.
·       Uppstartskostnaderna fram till produktionsstart bedöms bli cirka 22 miljoner kronor högre än tidigare beräknat och är huvudsakligen relaterade till konsulter.
·       Dannemora Mineral har per den 30 september likvida medel om 776 miljoner kronor och planerar löpande för vilka interna och externa möjligheter som bedöms vara lämpligast för att hantera förändringar i kassaflödet med anledning av investeringar och rörelsekapitalförändringar.
·       Investeringsprojektet i Dannemora löper enligt tidplan med planerad produktionsstart under andra kvartalet 2012.

Läs hela rapporten nedan