Kommuniké från årsstämma i Dannemora Mineral

KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA I DANNEMORA MINERAL

Årsstämma med aktieägarna i Dannemora Mineral AB (publ) har hållits den 8 maj 2012. Vid årsstämman behandlades bland annat följande ärenden:

Resultatdisposition
Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för år 2011 för moderbolaget samt för koncernen. Vidare antog årsstämman styrelsens förslag till resultatdisposition att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2011.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2011.

Val av styrelse och beslut om styrelsearvoden Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sju ledamöter. Till styrelseledamöter omvaldes Nils Bernhard, Lennart Falk, Nils Sandstedt, Christer Lindberg, Stefan Månsson och Robert Eek samt nyvaldes Jarmo Tonteri. Niklas Nordström hade avböjt omval.

Nils Bernhard omvaldes till styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med ett årligt belopp om 1 500 000 kronor. Ordföranden ska erhålla 300 000 kronor och övriga ledamöter 100 000 kronor vardera. Därutöver disponerar styrelsen 600 000 kronor som arvode till vice ordförande och för kommittéarbete.

Bemyndigande avseende nyemission
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma och med eller utan företrädesrätt, besluta om nyemission av högst 1,5 miljoner aktier av serie B. Betalning av nyemitterade aktier ska, i enlighet med vad styrelsen därom beslutar, kunna ske kontant, genom kvittning, med apportegendom eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen.

Syftet med bemyndigandet och skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske är att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital, utveckla Riddarhyttan och bolagets övriga järnmalmsprojekt samt att genomföra företagsförvärv och/eller förvärv av rörelsetillgångar.

ÖvrigtÅrsstämman beslutade även om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och om nomineringsprocessen inför årsstämman 2013. Årsstämman beslut i dessa frågor överensstämde med förslag till beslut presenterade i kallelsen (pressmeddelande den 10 april 2012) samt i pressmeddelande den 4 maj 2012.

Kommunikén kan laddas ned från nedanstående länk: