Kommuniké från extra bolagsstämma i Dannemora Mineral

KOMMUNIKE FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I DANNEMORA MINERAL

Dannemora Mineral beslutade vid en extra bolagsstämma torsdagen den 24 februari 2011 att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av högst 3 miljoner B-aktier utan företrädesrätt för aktieägarna. Samtidigt beslutades att gällande bemyndigande, från årsstämman den 3 maj 2010, att besluta om emission utan företrädesrätt av upp till en miljon aktier av serie B skulle upphöra att gälla.

Motivet för en nyemission är att ge styrelsen möjlighet att besluta om komplettering av den planerade lånefinansieringen för Dannemora järnmalmsgruva med ytterligare eget kapital samt att ge Dannemora Mineral handlingsberedskap för deltagande i andra järnmalmprojekt utanför Dannemorafältet.

Motivet för att kunna frångå aktieägarnas företrädesrätt (riktad emission) är att ge styrelsen flexibilitet att på bästa sätt kunna resa erforderligt kapital för bolagets fortsatta utveckling av Dannemoragruvan och övrig verksamhet.

Styrelsens bemyndigande
Den extra bolagsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma och utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av högst 3 miljoner B-aktier mot kontant betalning eller betalning genom kvittning eller apport. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra en för aktieägarna optimal finansieringslösning av lån och eget kapital avseende utveckling av Dannemoragruvan samt bolagets övriga järnmalmsprojekt.

Pressmddelandet i sin helhet kan laddas ned från nedanstående länk