Lägesrapport - oväntade gråbergsfickor medför lägre produktionsvolym under maj

• Efter en positiv inledning av andra kvartalet sjönk utbytet tillfälligt under maj på grund av oväntad inblandning av gråberg i malmen.
  • Variationerna i ingående järnhalt innebär att tidigare målsättning om positiv EBITDA under andra kvartalet inte kommer att uppnås. Utbytet i maj föranleder i dagsläget ingen justering av bedömningen för fortsättningen på året.
  • Pågående investeringsprogram väntas öka utbytet av färdiga produkter med 10-15 procentenheter.
  • Den ökade osäkerheten kring årets produktionsvolym och därmed kassaflöde gör att bolaget överväger att inleda diskussioner kring låneportföljens villkor och struktur.

Järnhalten i råmalmen som brutits i Dannemoragruvan har under inledningen av andra kvartalet varierat kraftigt. Efter ett relativt stabilt första kvartal med ett genomsnittligt utbyte på cirka 30 procent, inleddes en successiv uppgång i början av andra kvartalet till en toppnotering under ett dygn på 49 procent. Därefter sjönk utbytet till bottennivån på 14 procent. Orsaken till nedgången är att gråbergsfickor oväntat påträffades i två av de högvärdiga malmkroppar som bearbetats. Gråbergsfickorna var lokaliserade på ett sådant sätt att brytning var ofrånkomlig. Gråbergsfickorna har nu passerats och utbytet har under senare delen av maj återgått till mer normala nivåer och uppgick den 26 maj till 40 procent.

Gruvan har hittills under 2013 i stort sett producerat planerad mängd malm, men järnhalten har varit lägre än förväntat. Det procentuella utbytet av färdig produkt från sovringen samvarierar starkt med järnhalten i ingående råmalm, men är även i hög grad beroende av mineraliseringens karaktär. Ingående järnhalt i malmen har under perioden januari fram till vecka 19, då gråberget påträffades, legat i intervallet 29-36 procent. Med hänsyn till ingående järnhalt har utbytet i sovringsverket varit det förväntade.

Bolaget fullföljer investeringsprogrammet som avser höja utbytet väsentligt i två steg, totalt MSEK 30 + 80. Under vecka 23 installeras första steget av investeringarna i befintligt verk som beräknas ge en viktsutbytesförbättring på omkring tre procentenheter. Tester av oberoende laboratorium visar att inklusive den kommande utbyggnaden i steg två ger investeringarna en höjning av utbytet med 10-15 procentenheter.

En rad malmer har nu anrikats i sovringsverket och slutsatser har dragits om hur de olika malmkropparnas järnhalt och mineralisering påverkar driften. Malmer med mineralisering och halter som fungerar väl i befintligt verk kan därför prioriteras under tiden fram till dess steg två i investeringsprogrammet driftsatts och beroendet av de enskilda malmernas karaktär därigenom minskar. Sammantaget bör detta ge ett stabilare och stigande viktsutbyte framgent.

Den tillfälliga nedgången i utbytet under maj innebär att bolaget inte kommer att nå ett positivt EBITDA under andra kvartalet. I dagsläget föreligger inget behov av att justera bedömningen av fortsättningen på året. De kraftiga variationerna i ingående järnhalt och utbyte medför dock en viss osäkerhet om produktionsvolymen för resterande del av året. Det i sin tur leder till att osäkerheten i bedömningen av årets kassaflöde har ökat. Bolaget överväger därför att inleda diskussioner kring villkor och struktur i sin låneportfölj.

För ytterligare information kontakta:

Ralf Nordén, koncernchef
Tel 070 937 4891
Ralf.norden@dannemoramineral.se

Staffan Bennerdt, finansiell rådgivare
Tel 0295 24 44 22, 0705 136 114
staffan.bennerdt@dannemoramineral.se

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga verksamhet är gruvdriften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar delar av koncernens prospektering, Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet och Dannemora Iron Ore Development AB inom vilket delar av Bolagets framtida prospektering kommer att bedrivas.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten riktas för närvarande i huvudsak mot brytningen av dessa.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX First North, Stockholm och Oslo Axess. Bolagets Certified Advisor på First North är Remium AB.

Bolagets oberoende kvalificerade person är bergsingenjör Thomas Lindholm, Geovista AB, Luleå. Lindholm är kvalificerad som Kompetent Person på det sätt som definieras i JORC-koden baserat på utbildning och erfarenhet av prospektering, gruvdrift och uppskattning av mineralresurser för järn, bas- och ädelmetaller.