Ralf Nordén permanent VD för Dannemora Mineral och skapar ny organisationsstruktur

Ralf Nordén har utsetts till permanent VD och koncernchef för Dannemora Mineral från och med den 15 juni 2013. Nordén tjänstgör som tillförordnad VD sedan december 2012. Koncernchefens placering vid verksamheten i Dannemora innebär att bolaget stärker sitt fokus på järnframställningen i Dannemora gruvområde.

-       Efter mina första tre månader i bolaget ser jag med tillförsikt fram mot mitt fortsatta arbete. Mycket är på plats och produktionen löper enligt plan. De inledande problem vi haft i sovringsverket är identifierade och vi har en bra åtgärdsplan så jag är övertygad om att vi kommer att komma tillrätta också med dessa, säger Ralf Nordén, VD och koncernchef.

För att tydligöra rollerna och få största möjliga fokus på gruvverksamheten i Dannemora och samtidigt kunna fortsätta mot målet att vara en aktiv aktör på marknaden för nya projekt, genomförs en omorganisation i koncernen. Dannemora Prospektering, som har varit vilande, aktiveras igen och namnändras till Dannemora Iron Ore Development. Alla relevanta undersökningstillstånd i koncernens ägo kommer att placeras i bolaget. Koncernchefen går in som tf VD.

Organisationen i Dannemora Magnetit med VD Pär Göting som chef för den operativa verksamheten i Dannemora har förstärks och renodlats. Genom att tillsätta en nyinrättad befattning som gruvchef som tillsammans med verkschefen leder produktionen under och ovan jord tydliggörs ansvaret och samarbetet mellan gruva och verk förbättras.

Den nye gruvchefen, Gunnar Rådberg, kommer närmast från bergteamet AB men har också en bakgrund i Boliden och flera av deras gruvor. Gunnar Rådberg är fil lic i bergmekanik från Luleå tekniska universitet. Verkschef är som tidigare Jan Lindsund med en bakgrund från Sandvik Coromant och LKAB.

Ytterligare en ny befattning som underhållschef inrättas och den innehas av Fredrik Ahlberg som närmast kommer från Bergteamet Raiseboring.

Ledningsgruppen i Dannemora Mineral AB fortsätter att bestå av Ralf Nordén, VD, Niklas Kihl, CFO, Jan Vestlund, marknadschef, Pär Göting VD Dannemora Magnetit AB och Yvonne Gille, Informations- och HR-chef.

Ralf Nordén, koncernchef
telefon 070 9374 891
ralf.norden@dannemoramineral.se

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga verksamhet är gruvdriften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar delar av koncernens prospektering, Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet och Dannemora Iron Ore Development AB inom vilket delar av Bolagets framtida prospektering kommer att bedrivas.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten riktas för närvarande i huvudsak mot brytningen av dessa.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX First North, Stockholm och Oslo Axess. Bolagets Certified Advisor på First North är Remium AB.

Bolagets oberoende kvalificerade person är bergsingenjör Thomas Lindholm, Geovista AB, Luleå. Lindholm är kvalificerad som Kompetent Person på det sätt som definieras i JORC-koden baserat på utbildning och erfarenhet av prospektering, gruvdrift och uppskattning av mineralresurser för järn, bas- och ädelmetaller.