Staffan Bennerdt ny VD i Dannemora Mineral.

Styrelsen i Dannemora Mineral har utsett Staffan Bennerdt till ny verkställande direktör i bolaget med tillträde den 1 april 2008.

Staffan är civilekonom med lång erfarenhet från ledande befattningar huvudsakligen inom gruv- och byggindustrin. Staffan kommer närmast från Boliden där han som CFO ansvarade för Bolidenkoncernens ekonomi- och finansverksamhet.

Nils Bernhard, styrelseordförande: "Det känns tryggt att få in Staffan som VD och koncernchef i detta skede då en av utmaningarna är att strukturera en optimal finansiering för järnmalmsprojektet i Dannemora. Staffan är en omvittnat god ledare med spetskompetens inom finansiering."

Staffan Bennerdt: "Mitt huvuduppdrag är att få igång järnmalmsbrytningen i Dannemora så snart som möjligt och leverera goda vinster. Dannemoragruvan har unikt goda förutsättningar genom den starka utvecklingen av järnmalmspriserna och den korta tiden till produktionsstart."

Lars-Göran Ohlsson lämnar befattningen som VD i Dannemora Mineral av åldersskäl. Lars-Göran kvarstår som ledamot i bolagets styrelse och kommer även att vara engagerad i andra uppdrag inom koncernen.

Nils Bernhard, styrelseordförande
telefon 070-547 27 20

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga målsättning är att återuppta driften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering efter bas- och ädelmetaller i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen
Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs, och Dannemora Prospektering AB vars verksamhet omfattar den regionala och lokala prospekteringen.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten kommer inledningsvis i huvudsak riktas mot den planerade brytningen av dessa.

Bolagets Certified Advisor på First North är E. Öhman J:or Fondkommission AB.