Charlotte Kalla vallar om för Actimel

Report this content

Mejeriföretaget Danone Sverige inleder ett samarbete med guldmedaljören Charlotte Kalla kring företagets drickyoghurt Actimel. Charlotte Kalla är, precis som Actimel, störst inom sitt område. Actimel är Sveriges populäraste drickyoghurt med 83 procent tillväxt i försäljning under 2009.

Längdskidåkerskan Charlotte Kalla är 22 år och en av Sveriges främsta idrottsstjärnor. Vid sitt första OS i Vancouver februari 2010 tog Kalla guldmedalj på 10 km fristil och silvermedalj tillsammans med Anna Haag i sprintstafetten. - Jag har valt att samarbeta med Danone som bedriver seriös forskning och som precis som jag är intresserade av goda kostvanor och välmående, säger Charlotte Kalla. Jag har själv använt drycken i min vardag sedan ett år tillbaka, fortsätter Charlotte. Actimel är en probiotisk drickyoghurt som finns i olika smaker och ska drickas på morgonen för en bra start på dagen. - Vi är glada att få samarbeta med Charlotte Kalla, säger Frida Keane, dietist på Danone. Vi är imponerade av hennes prestationer på skidor och ser henne som en viktig förebild för alla svenskar som vill satsa på ett friskt och sunt leverne. Samarbetet ligger i linje med vårt långsiktiga arbete för att uppmuntra till bra och goda matvanor, fortsätter Frida. Om Actimel och Danone Actimel introducerades på den svenska marknaden 2003 och har snabbt blivit en favorit till frukost eller mellanmål. I Sverige är Actimel störst inom functional food segmentet med 43 procents marknadsandel*. Det såldes mer än 24 miljoner Actimel flaskor i Sverige under 2009, en ökning med 83 procent från tidigare år. Danone är en av världens ledande mejerikoncern. Företaget är en del av koncernen The Danone Group som grundades på 1970-talet och som idag är världens främsta mejerikoncern. Danone är verksamma i mer än 120 länder och finns i Skandinavien sedan 1999. The Danone Group arbetar också med dricksvatten, barnmat och medicinska näringsprodukter. Inom koncernen finns totalt 80 000 anställda. Mejeriprodukterna står för 57 procent av koncernens totala intäkter. *Källa: ACNielsen 2010

Taggar: