Experterna rekommenderar Danones probiotikaprodukter

Report this content

En undersökning från GfK Healthcare, på uppdrag av livsmedelsföretaget Danone, visar att närmare nio av tio experter inom vården i Sverige* kan tänka sig att rekommendera Danones probiotiska produkter Actimel, Activia och ProViva till sina patienter. En majoritet har en positiv uppfattning av probiotiska livsmedel och deras hälsoeffekter.

Av de tillfrågade experterna är 87 procent positivt inställda till Actimel och Activia* medan hela 94 procent är positivt inställda till ProViva. Av de tillfrågade har närmare fyra av fem själva testat ProViva och så många som 99 procent känner till hur ProViva fungerar.

-          Det är glädjande att kunskapen och förtroendet för probiotika ökar inom svensk vård. Vi har i många studier visat att våra probiotiska produkter ger hälsoeffekter både för den enskilda människan och för samhället i stort, säger Frida Keane, Health & Corporate Affairs Director på Danone Sverige. Vi på Danone är stolta över den erkända forskning vi bedriver tillsammans med mer än 200 olika universitet och institut världen över.

Undersökningen visar samtidigt att många inom vården, framförallt läkare, önskar mer information och utbildning.

-          Därför satsar vi speciellt på en dialog med vårdpersonal. Det är en målgrupp som kräver specifik och vetenskapligt underbyggt information. ProViva, Acitiva och Actimel som är våra varumärken har alla olika unika bakteriekulturer med kliniskt bevisade effekter. De flesta av dessa studier är publicerade i de mest välrenommerade vetenskapliga tidsskrifterna. All denna kunskap vill vi dela med oss av till experterna inom vården och det är uppmuntrande att se att intresset är så stort.

*102 allmänläkare, 31 gastroenterologer, 51 distriktssköterskor och 52 dietister

För mer information:

Frida Keane, Health & Corporate Affairs Director, Danone

Tel: +46 8 705 86 89

E-post: frida.keane@danone.com

Om Danone

Danone är en av väldens ledande mejerikoncerner. I Sverige finns Danone sedan 1999 och kännetecknas av naturliga råvaror, erkänd forskning och nyttiga bakterier. I oktober 2010 ingick Danone och Skånemejerier ett joint venture (samägande) gällande ProViva. Danones kombination av erkänd livsmedelsforskning med goda smakupplevelser ligger i linje med ProVivas utbud. Tillsammans erbjuder de färska, goda och hälsosamma produkter som gör skillnad i vardagen.

Taggar: