Premiär för Österlenmejeriet AB

Report this content

Skånska Lunnarp är sätet för mejerikoncernen Danones första produktionsanläggning i Sverige. Det är det tidigare mejeriet i Lunnarp, som nu byter namn till Österlenmejeriet AB.

Sedan hösten 2010 äger Danone Sverige 51 procent av ProViva AB. Resterande del av ProViva ägs av Skånemejerier. Österlenmejeriet AB, tidigare Lunnarps mejeri, är ett helägt dotterbolag till ProViva. Mejeriet tillverkar bland annat den unika probiotiska fruktdrycken ProViva, samt nordens största juice produkt Bravo

-       Danone finns på Österlen och i världen och vi är lika forskningsbaserade överallt, säger Danones svenska VD Peter Odemark. Vi är oerhört stolta över mejeriet i Lunnarp, där vår unika probiotiska fruktdryck ProViva såg dagens ljus. Nu satsar vi på ännu bättre kvalitet och miljö i mejeriet och det markerar vi genom namnbytet till Österlenmejerier AB.

I samband med förvärvet av aktiemajoriteten påbörjade Danone ett omfattande investeringsprogram i mejeriet. När detta slutförts kommer verksamheten vid Österlenmejeriet svara mot Danones högt ställda kvalitets- och miljökrav. Ett av dessa är att minska koncernens klimatpåverkan med 30 procent mellan 2009 och 2011.

Bland de konkreta åtgärder som nu vidtas i mejeriet för att säkerställa en Danonestandard kan nämnas återvinning av spillvärme och åtgärder för att minska vattenförbrukningen. Målet är att redan i år ha minskat energi- och vattenförbrukning med tio procent jämfört med 2010.

Österlenmejeriet AB har idag cirka 150 anställda och ligger i Tomelilla kommun på Österlen.

För mer information:

Peter Odemark, VD Danone Sverige

Frida Keane, Nutrition Manager, Danone

E-post: frida.keane@danone.com

Om Danone

Danone är en av väldens ledande mejerikoncerner. I Sverige finns Danone sedan 1999 och kännetecknas av naturliga råvaror, erkänd forskning och nyttiga bakterier. I oktober 2010 ingick Danone och Skånemejerier ett joint venture (samägande) gällande ProViva. Danones kombination av erkänd livsmedelsforskning med smakupplevelser man inte tröttnar på ligger i linje med ProVivas utbud. Tillsammans erbjuder de färska, goda och hälsosamma produkter som gör skillnad i vardagen.