Bank lanserar läromedel om pengar för barn

Report this content

Denna vecka skickar Danske Bank ut en inbjudan till skolor att använda ett kostnadsfritt undervisningsmaterial om pengar och ekonomi. Materialet vänder sig till skolans rektorer och lärare som arbetar med de allra yngsta skoleleverna.

– Vi vill på det här sättet ta vårt ansvar för att sprida kunskap om pengar och ekonomi. Det är viktigt att också de allra minsta får lära sig vad pengar är och hur man handskas med dem, säger Leif Norburg, VD för Danske Bank.
– Det finns stor anledning för oss som bank att visa omvärlden att vi vill bidra till samhällets utveckling, och vi tar nu det ansvar som svenska kunder förväntar sig av bankerna, fortsätter Leif Norburg.

Penningborg är en webbaserad värld som lär barn att räkna och förstå pengars värde. På sajten finns ett tillhörande undervisningsmaterial för lärare som kan laddas ner från sidan. Banken har bekostat utvecklingen av webbplatsen och hjälper också till att sprida information om undervisningsmaterialet. Denna vecka får därför alla skolledare i Sverige en introduktion och inbjudan till att använda Penningborg. Sajten är självklart fri från varumärkeskopplingar och barnen exponeras inte för bankens namn eller logotyp i spelet. Sammantaget skickas material ut till 3 865 skolor i landet.

Varför är satsningen så nödvändig?
Som bank är vi fortsatt övertygade om behovet av privatekonomisk folkbildning. Alltför många unga har svårt att överblicka sin ekonomi, vilket kan vara förödande i en värld där var och en måste kunna ta ansvar för sitt sparande och sina ekonomiska åtaganden. I dagarna har undersökningsföretaget Synovate, på uppdrag av Danske Bank, gjort telefonintervjuer angående kunskap om pengar. Det visar sig att drygt hälften av Sveriges befolkning menar att skolan inte ger eleverna tillräckligt grundläggande kunskaper i att hantera pengar. Tre fjärdedelar av de tillfrågade menar att bankerna har ett ansvar att sprida kunskap om att hantera pengar bland sina kunder. Två tredjedelar anser att deras barn behöver bättre kunskap om pengar och mer än hälften skulle välkomna ett instrument som hjälper föräldrar och lärare att lära barn mer om pengar.

Se också http://penningborg.se

Leif Norburg