Danske Bank – Årets Folkbildare 2008

Report this content

Danske Bank har blivit Årets Folkbildare 2008 enligt tidningen Privata Affärer. Banken belönas för dess satsning - penningborg.se - som syftar till att utbilda fem- till sjuåringar i de grundläggande privatekonomiska kunskaperna.

- Vi vill att nästa generation konsumenter ska kunna ta informerade beslut om sparande, konsumtion och lån samt hantera den egna ekonomin. Penningborg.se är en av bankens många satsningar inom området som kommer att följas av fler initiativ framöver, säger Leif Norburg, vd Danske Bank Sverige

Motiveringen till utmärkelsen lyder: ”Bankerna har ett stort ansvar för människors privatekonomiska kunskaper. Årets folkbildare är en bank som på ett förtjänstfullt sätt har satsat stort på folkbildning för de små människorna, morgondagens kunder som i dag ofta glöms bort.”

Privatekonomisk folkbildning – en nordisk angelägenhet
Penningborg.se är en internationell satsning och har även lanserats i övriga Norden där Danske Bank har traditionell bankverksamhet. Undersökningar genomförda av Danske Bank visar att kunder och allmänhet anser att bankerna har ett ansvar när det gäller privatekonomisk kunskapsspridning. Det sammanlagda antalet besökare på de olika penningborg-sajterna uppgår till över 152 000 registrerade besökare.

- Privatekonomi som ämne finns ännu inte i skolorna och samtidigt anser föräldrar att vi som bank har ett stort ansvar i frågan. Det är ett uppenbart problem i samhället som vi nu medverkar till att ge en lösning på, säger Leif Norburg.