Starkt resultat i Sveriges femte största bank

Rapportperioden januari till sepember 2008

- Banken har tagit marknadsandelar och utvecklats starkt under de första nio månaderna. Affärsvolymerna ökade väsentligt mer än marknaden. Inlåningen ökade med 19 procent och utlåningen ökade med 29 procent jämfört med samma period 2007.

- Resultatet före kreditförluster ökade med 19 procent och provisionsintäkterna ökade med 9 procent tack vare ökad kundaktivitet.

- Kreditförlusterna var måttliga och uppgick till 164 Mkr, vilket innebär att kreditförlustnivån motsvarade ca 0, 10 procent av utlåningsvolymen.

- Banken tog återigen tätpositionen med flest nöjda privatkunder jämfört med alla fullservicebanker enligt SKI.

- Banken fortsätter erbjuda konkurrenskraftiga inlåningsvillkor.

- Beslutades starta ny provinsbank i Umeå

Tredje kvartalet präglades av fortsatt god utveckling såväl inom företagsmarknad som privatmarknad.

För de första nio månaderna uppgick resultatet före kreditförluster till 1 240 miljoner kronor jämfört med 1 041 miljoner kronor samma period förra året, vilket är en ökning med 19 procent. Det är ett tillfredsställande resultat med hänsyn till den svåra utvecklingen på finansmarknaderna. Provisionsintäkterna och handelsintäkterna ökade samtidigt som kreditförlusterna fortfarande var måttliga. Under kvartalet har Danske Bank fortsatt att växa kraftigt i Sverige och att växa betydligt snabbare än marknaden. Resultatet är en konsekvens av stort engagemang inom hela vår svenska bankrörelse.