850 experter på +impact ska få hållbara bolag att växa

Att ha en genomarbetad hållbarhetsstrategi är idag helt nödvändigt om man som företag ska kunna bibehålla sin konkurrenskraft och attrahera både nya och befintliga kunder. Men det räcker det inte längre med att ha goda avsikter, bolagen måste på riktigt visa ett aktivt engagemang och bidra till samhället.

Danske Bank skapade den digitala plattformen +Impact, www.plusimpact.io 2018 för att stötta sociala entreprenörer som vill göra världen mer hållbar. Plattformen har snabbt blivit en plats för väletablerade bolag som vill bidra med kostnadsfri expertkunskap för att hjälpa sociala entreprenörer att utvecklas. För bolagen är det ett sätt att stärka det interna engagemanget och sitt arbete med hållbarhetsfrågor ytterligare. Idag har över 850 experter från hela norden sökt sig till plattformen.

- Vi har fått ett enormt gensvar från experter från olika bolag som vill ansluta sig till vår plattform +impact. Ett expertråd kan göra en väldigt stor skillnad eftersom just den startup som man stöttat kan bidra till FNs globala hållbarhetsmål, säger Johanna Norberg, vd på Danske Bank Sverige och fortsätter:

- Intresset att bidra till att lösa världens utmaningar har aldrig varit större. Vi såg ett rejält uppsving i antal experter när Greta Thunberg fick sitt genomslag. Så man kan verkligen tala om en Greta-effekt. Allt fler vill vara med och bidra till en bättre värld. Vår plattform är en unik tjänst som bolag från olika branscher kan använda sig av för att främja en bättre värld, avslutar Johanna Norberg.

Anna Sundblad, Presschef, Danske Bank Sverige

Danske Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 30-tal bankkontor och sex regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige

Citat

Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige