Danske Bank Bostadsfinansiering: "Plötsligt händer det"

Jaha. Så är Sveriges Riksbank först igen. Inte bara världens äldsta – första – centralbank, utan faktiskt också den första centralbanken i världen där styrräntan är negativ: ­–0.1%! (Nej, Schweiz och Danmarks centralbanker sänkte ”bara” inlåningsräntorna till negativt territorium, så de räknas liksom inte).

Hur kan räntan vara negativ? Innebär det att vi får betalt för att låna? Eller att de tar pengar från våra sparkonton? – Ja, Riksbankens räntesänkning har definitivt gett upphov till en hel del intressanta frågeställningar. Vad det betyder i praktiken, och för dig som bolåntagare, ska vi försöka bena ut nedan.

Läs vidare i bifogade nyhetsbrevet: Bostadsfinansiering nr 1/2015

Roger Josefsson, Chefekonom, Danske Bank Sverige
070-616 35 58, rjos@danskebank.se

Bernd Schmitz, Presschef, Danske Bank Sverige