Danske Bank inför White Friday

Bara 8% av svenskarnas kläder återvinns. Genomsnittssvensken köper 60% fler klädesplagg idag jämfört med år 2000, men plaggen används bara hälften så lång tid innan de slängs. Modebranschen har näst mest klimatavtryck av alla branscher. Det vill startupbolaget HackYourCloset.com, som ingår i Danske Banks +impact-acceleratorprogram, förändra.

För att öka livslängden på klädesplaggen har de skapat en tjänst där man månadsvis prenumerar på second hand-kläder, utvalda av stylister.

- HackYourCloset är ett spännande bolag som verkligen vill göra skillnad. För att stötta deras initiativ uppmuntrar vi nu våra medarbetare på Danske Bank att bidra till en mer en hållbar värld genom att rensa sina garderober och skänka kläder via HackYourCloset och deras tjänst, säger Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige.

För varje kilo kläder som doneras skänker HackYourCloset 20 kronor till utvalda non-profit organisationer.

Anna Sundblad, Presschef, Danske Bank Sverige