Danske Bank och Mikael Damberg lyfter vikten av socialt entreprenörskap

Världens största utmaningar, definierade av FNs globala mål, kan lösas med svensk innovation. Under Almedalsveckan, den 3 juli anordnar Danske Bank en paneldebatt som bland annat gästas av Mikael Damberg för att diskutera hur vi skapar tillväxtbolag för en hållbar värld.

Socialt entreprenörskap är en tillväxtbransch i Sverige. FN-organet Unctad har uppskattat prislappen för att uppnå målen till mellan 28 000 och 38 000 miljarder kronor och det innebär att det finns stora affärsmöjligheter för grön teknik, nya lösningar och produkter. Trots det saknar 74% av de sociala entreprenörsföretagen en långsiktig intäktsmodell.

Svensk innovation kan bidra till att lösa FN:s globala klimatmål och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter och jobb. Men då måste passion kombineras med hållbara affärsmodeller. Möt närings- och innovationsminister Mikael Damberg , Albert Payaro, grundare av Urban Oasis som vill revolutionera mathushållning genom stadsodling, Göran Folkesson, vd Clean Motion med satsning på bland annat Indien samt Berit Behring, vd Danske Bank Sverige.

- Det finns väldigt många startupbolag som har smarta lösningar på globala utmaningar. Men utan en hållbar affärsmodell är det svårt att växa och attrahera investerare. Danske Banks ambition är att tillföra expertis i företagets olika tillväxtfaser för att skapa fler men framförallt starkare tillväxtbolag och vi har därför lanserat plattformen +impact för att bidra med affärstänk. Det är viktigt för Sveriges tillväxt och särskilt viktigt för vår värld, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige.

När: 3 juli
Tid: 09:00
Plats: Donners Plats 2, Visby

Välkommen!