Danske Bank och Reach for Change i samarbete för positiv förändring

Världens största utmaningar är också världens största affärsmöjligheter. Den 10 maj arrangerar Danske Bank och Reach for Change ett event, vars syfte  är att samla olika aktörer från olika branscher och diskutera hur man tillsammans kan skapa innovativa och långsiktiga lösningar som bidrar till en positiv samhällsförändring. Under eventet arrangeras en workshop där svenska impact bolag ges möjlighet att  skala upp sin affärsidé och göra skillnad.

Det finns en ökad medvetenhet kring hållbarhet och människor vill i större utsträckning arbeta för eller stötta bolag som verkar för ett högre syfte. Som exempelvis att lösa de största globala utmaningarna definierade av FNs 17 Hållbarhetsmål. Antalet bolag inom socialt entreprenörskap och impact tech växer kraftigt. Många drivs av passion men har svårt att hitta en långsiktig intäktsmodell.

Danske Bank är övertygad om att det går att kombinera passion med lönsamhet. Därför anordnas en dag för att bidra till att fler bolag kan växa och göra skillnad. Samverkan över sektorsgränser är idag en nödvändighet för att hantera komplexa samhällsutmaningar.

Några av talarna den 10 maj är Berit Behring, vd Danske Bank Sverige, investeraren Christina Stenbeck, Erik Engellau-Nilsson, vd Norrsken Foundation samt de sociala entreprenörerna Nancy Sumari och Nikoleta Popkostadinova, se hela programmet här. https://partneringforchange2019.splashthat.com/

- Jag ser fram emot den här dagen. Vi på Danske Bank drivs av samma ambition som Reach For Change, nämligen att ta tillvara på entreprenörer och startups som drivs av passionen att göra världen bättre samtidigt som de bidrar till fler arbeten och tillväxt, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige

–  Sedan 2010 erbjuder vi en modell för att utveckla och skala sociala innovationer som gör livet bättre för barn. Modellen bygger på partnerskap där vi matchar alla parters styrkor för att tillsammans nå hållbar samhällsförändring. Vi är väldigt glada över vårt samarbete med Danske Bank där vi har identifierat flera gemensamma drivkrafter men med olika perspektiv, vilket gör att vi kan lära av varandra, säger Sofia Breitholtz, vd Reach for Change.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Berit Behring, vd, Danske Bank Sverige
075- 248 01 14, berit.behring@danskebank.se

Anna Sundblad, presschef, Danske Bank Sverige

Danske Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 30-tal bankkontor och fyra regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige