Danske Banks ökar satsningen på svensk fintech

Danske Bank förstärker nu sin satsning på svensk fintech genom att rekrytera Stefan Granlund i rollen som Fintech Engagement Manager. Med sin spetskompetens och en bakgrund i fintechbolaget Toborrow ska Stefan öka Danske Banks engagemang i den växande fintech communityn ytterligare. Stefan tillträdde sin nya roll i banken den 1 april 2019.

- Danske Bank stärker nu satsningen på innovation och entreprenörskap ytterligare som en del av vår tillväxtresa i Sverige. Att vi lyckas rekrytera riktigt duktiga medarbetare är ett kvitto på att vi är en attraktiv arbetsgivare. Det är många toppnamn som söker sig till oss, vilket gör mig som ledare för Danske Bank Sverige väldigt glad, säger Berit Behring och fortsätter;

- Vi ska bidra till att Sverige och Norden kan bibehålla och förstärka sin status som en ledande hub för innovativa fintechbolag. I Sverige har vår digitala startupplattform The Hub tagit en ledande position, inte minst för att hjälpa startups att finna kompetens för att utveckla bolaget. Med rekryteringen av Stefan Granlund kan vi arbeta närmare fintechbolagen och utveckla lösningar tillsammans med startups, ingå partnerskap men också köpa intressant teknologi avslutar Berit Behring, vd Danske bank Sverige.

Danske Bank arbetar för att Sverige ska erbjuda de bästa förutsättningar för befintliga företag att växa och för nya företag att starta och etablera sig i landet och globalt. Målsättningen är att göra Sverige till Europas ledande plats för innovation.

Nyligen blev det också klart att Danske Bank går in som investerare av riskkapitalbolaget byFounders, som med ett uppbyggt kapital på DKK 750 miljoner hittar och finansierar lovande startups i Norden. Genom byFounders får Danske Bank också kunskap och insikt i det senaste inom teknologin och nya affärsmodeller, såväl inom som utanför fintech-sfären.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Berit Behring, vd, Danske Bank Sverige
070-522 04 06, berit.behring@danskebank.se