Danske Capital får förvaltningsuppdrag värt cirka 5,4 miljarder SEK

Danske Capital har fått i uppdrag att förvalta Länsförsäkringar Fonders Trygghetsfond. Det löpande uppdraget att förvalta värden om cirka 5,4 miljarder SEK inleds under juni månad.

Trygghetsfonden är en blandfond som placerar globalt i så väl aktier som räntebärande värdepapper. Trygghetsfonden passar för den fondsparare som har en relativt lång placeringshorisont eftersom stora kurssvängningar kan förekomma. Fonden passar den som vill ha en aktiv omfördelning av placeringarna mellan världens olika aktiemarknader, utan att själv vara aktiv.

-Trygghetsfonden är en av våra största och viktigaste fonder med ett stort antal sparare. Jag är mycket nöjd med valet av Danske Capital och är övertygad om att de har goda förutsättningar att skapa bra avkastning till spararna, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, chef för Länsförsäkringars fondbolag.

– Vi välkomnar det utökade förtroende som Länsförsäkringar gett oss. Vi har samsyn kring hur förvaltning skall genomföras och de höga krav på prestation och kvalitet som skall genomsyra uppdraget. Det nya uppdraget är i linje med vår strategi om ökad närvaro på den svenska marknaden, säger Pehr-Olof Malmström, vd för Danske Capital AB.

– Vi är mycket tillfreds med att Länsförsäkringar valt oss och förstått våra förvaltares kvalitet och förmåga att hantera fonder av Trygghetsfondens storlek. Uppdraget är optimalt efter vår affärsmodell och de kompetenta nyckelmedarbetare som utför det dagliga arbetet, säger Henrik Bak, ansvarig för institutionella affärer på Danske Capital.

För ytterligare information:
Pehr-Olof Malmström, vd Danske Capital AB, tel. 0752-48 19 54 alt. mobil. 073-312 18 79 eller E-Post: Pehr-olof.malmstrom@danskecapital.com

Henrik Bak, Head of Institutional Business Danske Capital A/S, tel +45 45 13 97 62 alt. mobil +45 25 55 63 73 eller E-post: henrik.bak@danskecapital.com

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd Länsförsäkringar Fonder, tel. 08-588 42 957 alt. mobil. 073-96 42 957 eller E-Post: eva.gottfridsdotter-nilsson@lansforsakringar.se

Besök även: www.danskeinvest.se och www.lansforsakringar.se

Danske Capital en del av Danske Bank. Danske Capital förvaltar mer än 700 miljarder SEK för kunders räkning, företrädesvis genom fonder och institutionella uppdrag. Danske Capital är en av Nordens ledande kapitalförvaltare med verksamhet i Danmark, Sverige, Norge och Finland.