Första spadtaget till Danske Banks nya kontor i Linköping

Inom kort påbörjas bygget av ett nytt modernt kontor, mitt i centrala Linköping.  Tillsammans med Fastighets AB L E Lundberg kommer Danske Bank skapa framtidens bank.

Den nya kontorsbyggnaden blir ca 13 500 kvadratmeter varav Danske Bank kommer att hyra ca 4 000 kvm. Det ger Danske Bank ett enormt viktigt skyltfönster mot en region som historiskt betytt mycket för banken och som gör det än idag. Kontoret blir modernt, miljöcertifierat och byggs med nätverkande och ett flexibelt arbetssätt i fokus – helt i linje med bankens strategi för framtidens arbetsplats och bank.

Danske Bank kraftsamlar nu styrkorna i Linköping och slår ihop  fyra av bankens mindre kontorsarbetsplatser till två större. 250 stycken medarbetare i Danske Bank kommer samlas i den nya innovativa byggnaden. Dagens och morgondagens arbetsplatser är i ständig förändring och nya arbetssätt och metoder kan genom nya byggnaden utvecklas, då huset exempelvis kommer att ha utomhuskontor. Förutom kontor kommer byggnaden inrymma takterrasser, loungemiljöer och gemensamma mötesrum, men även kringtjänster som exempelvis laddstolpar samt cykel- och bilpool för ett mer hållbart samhälle.

- Erbjudanden, marknad och kundrelationer behöver hela tiden utvecklas på ett hållbart sätt i en värld som blir alltmer digital. Genom att samla våra styrkor i Linköping, tar vi nästa  steg i vår tillväxtstrategi, och det i en stad som betyder mycket för oss. Det känns extra roligt att huset byggs av Lundbergs, som vi har en stark relation med och som sträcker sig långt tillbaka, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige.

- Vi är väldigt glada att Danske Bank väljer att satsa i Linköping och regionen, säger Louise Lindh, VD Fastighets AB L E Lundberg. Det är ett stort förtroende att få vara med och utveckla framtidens bank där vi tillsammans ska skapa bästa möjliga miljö för både medarbetare och kunder.

Byggnaden kommer stå klart under andra halvåret 2021.

Anna Sundblad, Presschef, Danske Bank Sverige