Fortsatt stabil utveckling

Vi redovisar ännu ett stabilt kvartal trots rådande konjunkturosäkerhet. Utvecklingen speglar vår satsning på kvalificerad rådgivning med innovativa produkter och nya mobila lösningar. Vi fortsätter att bygga en modern bank med ett brett kunderbjudande, säger Ann Krumlinde, vd för Danske Bank i
Sverige.

• Resultatet före kreditförluster för januari till september 2012 har ökat med 11 procent jämfört med samma period 2011. Rörelseresultatet före skatt blev 2 354 miljoner kronor.
  • Avkastningen på eget kapital efter kreditförluster blev 16,6 procent, vilket är en minskning jämfört med samma period 2011.
  • Intäkterna ökade med 8 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 5 009 miljoner kronor.
  • Kostnaderna ökade 3 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 2 036 miljoner kronor.
  • Kreditförlusterna ökade under de första nio månaderna 2012 jämfört med samma period föregående år. Behovet av nya kreditreserveringar har dock avtagit under andra och tredje kvartalet.
  • Utlåningen minskade med 1 procent och inlåningen minskade med 10 procent jämfört med utgången av september 2011.

DANSKE BANK SVERIGE FILIAL Jan-sep Jan-sep Index
O/I-tal före kreditförluster 0,41 0,42 96

JANUARI-SEPTEMBER 2012 JÄMFÖRT MED JANUARI-SEPTEMBER 2011

Rörelseresultat
Danske Bank Sverige visar ett resultat före kreditförluster på 2 973 miljoner kronor, vilket är en ökning med 11 procent. Rörelseresultatet minskade samtidigt från 2 629 till 2 354 miljoner kronor. Räntabiliteten på eget kapital minskade till 16,6 procent, vilket delvis beror på en ökning av fördelat eget kapital som ett led i anpassningen till nya regelverk. Effektiviteten mätt som omkostnader/intäkter uppgick till 41 procent.

Intäkter
Intäkterna uppgick till 5 009 miljoner kronor, en ökning med 8 procent.
Räntenettot ökade med 5 procent, främst beroende på att prissättningen på utlåning anpassats till risk och nya regelverk.
Provisionsnettot minskade med 4 procent, huvudsakligen beroende på minskat courtage och minskade kapitalförvaltningsprovisioner.
Handelsintäkterna ökade med 19 procent och ligger på en hög absolut nivå, tack vare stor kundaktivitet.

Kostnader
Kostnaderna ökade med 3 procent och uppgick till 2 036 miljoner kronor. Högre personalkostnader och kostnader för den danska insättningsgarantin bidrar till ökningen, medan kostnader för marknadsföring och IT har minskat.

Kreditförluster och reserveringar
Reserveringar för kreditförluster har ökat. Ökningen är kopplad till reserveringar för ett fåtal engagemang inom företagsmarknad samt generella
reserveringar på portföljnivå med anledning av den makroekonomiska situationen. Totala reserveringar för årets första 9 månader uppgick till 619 miljoner kronor. Behovet av nya kreditreserveringar har avtagit under andra och tredje kvartalet.

Affärsvolymer
Inlåningen från allmänheten uppgick till 105 miljarder kronor, vilket är en minskning med 10 procent. Det är huvudsakligen inlåning från företag som har minskat. Inlåningen från privatpersoner har ökat, vilket är ett resultat av attraktiva villkor i kombination med ett konkurrenskraftigt fullservice-erbjudande.

Utlåningen till allmänheten uppgick till 245 miljarder kronor, vilket är en minskning med 1 procent. Efterfrågan på företagskrediter har minskat medan bostadskrediterna har ökat.

MARKNADSKOMMENTAR
De senaste månaderna har de finansiella marknaderna gått från oro till viss förhoppning efter åtgärder för att stötta ekonomin från både den amerikanska (FED) och den europeiska centralbanken (ECB). Följaktligen har kvartalet präglats av fallande riskpremier och stigande aktiekurser. Den reala ekonomin har ännu inte reagerat på dessa nya stimulanser och har fortsatt att utvecklas svagt. Samtidigt påverkas den svenska ekonomin av låg efterfrågan från vår omvärld. En förhållandevis stark krona och ekonomisk statistik för det tredje kvartalet har stärkt bilden av en svensk ekonomi i avmattning.

Mot bakgrund av detta har Riksbanken sänkt reporäntan till 1,25%. Regeringen har också presenterat en mer expansiv budget för 2013 med stora satsningar på infrastruktur och ökad sysselsättning, vilket kan antas ge ett visst stöd till den svenska ekonomin de närmaste kvartalen.

UTVECKLING AFFÄRSVERKSAMHETEN
Inom företagsmarknad har utveckling av kunderbjudanden och service prioriterats under året. Parallellt med framtagandet av nya paketerade erbjudanden har kompetenshöjande åtgärder genomförts, bland annat vidareutbildning inom placeringsområdet. Ett kvitto på satsningen är att våra företagskunder är mer nöjda med kvalitet, service och prisvärde.

Privatmarknadsverksamheten fortsätter att utvecklas stabilt. Kundnöjdheten ligger kvar på en god nivå för vår primära målgrupp. Även för privatkunder har fokus varit rådgivning och vi har haft ett nettoinflöde av kunder.

Även under tredje kvartalet har aktiviteten varit hög inom Corporate & Institutional Banking och Markets. Fortsatt makroekonomisk oro, fokus på euroområdet och förväntan om generellt lägre tillväxt har lett till starkare krona och stor efterfrågan på svenska statsobligationer från internationella investerare. I september förstärktes detta av Riksbankens lite överraskande räntesänkning.

I företagsobligationsmarknaden har vi sett fortsatt väldigt hög aktivitet med större volymer och många nya låntagare som har emitterat obligationer. Det har blivit vanligare att även företag som saknar officiellt kreditbetyg emitterar obligationer.

Under tredje kvartalet avyttrade Danske Bank Sverige verksamheten inom SkandiaMäklarna till tre befintliga franchisetagare. Affären har marginell finansiell påverkan.

Hög kundnöjdhet för Danske Banks mobila lösningar
Danske Bank har en av marknadens mest kompletta mobilbanker. Vi har lösningar för samtliga tekniska plattformar som löpande vidareutvecklas. Teknikutvecklingen inom banken upplevs som mycket positiv av både våra privat- och företagskunder. Det bekräftas i årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som presenterades i oktober. Vi får höga betyg för teknisk kvalitet och har stärkt imagen av att erbjuda kvalificerade tjänster och nyttja modern teknik.

I takt med ett förändrat kundbeteende och ökad användning av ny teknik fasar banken ut kontanthanteringen. Under fjärde kvartalet kommer i stort sett samtliga kontor att vara kontantlösa.

Stark bas för fortsatt utveckling
Vi har en stark bas för fortsatt utveckling. Med goda kundrelationer, engagerade och kompetenta medarbetare, ett kvalificerat kunderbjudande och tekniska lösningar i framkant fortsätter vi att bygga en modern bank.

För ytterligare information:

Ann Krumlinde
Vd, Danske Bank Sverige
Tel: +46 752-48 28 50
E-mail: ann.krumlinde@danskebank.se

Jan Åslund
Stabschef, Danske Bank Sverige
Tel: +46 752-480112
E-mail: jan.aslund@danskebank.se

Danske Bankkoncernens delårsrapport för tredje kvartalet

DENNA RESULTATRAPPORT AVSER  DANSKE BANK A/S, DANMARK, SVERIGE FILIAL VILKET INNEFATTAR KONTORS-RÖRELSEN, CORPORATE & INSTITUTIONAL BANKING OCH DANSKE MARKETS.

UTÖVER DETTA HAR DANSKE BANK FÖLJANDE AFFÄRSOMRÅDEN I SVERIGE:  DANSKE CAPITAL OCH DANICA PENSION.

DANSKE BANK ÄR DEN FEMTE STÖRSTA BANKEN I SVERIGE OCH EN DEL AV DANSKE BANK-KONCERNEN SOM ÄR ETT LEDANDE FINANSIELLT INSTITUT I NORDEN.

AKTUELL RATING FÖR DANSKE BANK- KONCERNEN:

MOODY’S S&P FITCH
LÅNG SIKT Baa1 A- A