Johanna Norberg ny vd för Danske Bank Sverige

Danske Bank har utsett Johanna Norberg till ny vd för Danske Banks verksamhet i Sverige. Hon efterträder Berit Behring som nyligen utsågs till Head of Wealth Management i Danske Bank och som ny medlem i koncernledningen. Johanna Norberg tillträder sin nya tjänst omgående.

Johanna Norberg kommer närmast från en position som Global Head of Capital Markets, som hon haft sedan 2018. Dessförinnan var hon nordisk chef för Corporate & Institutional Banking hos Danske Bank. Johanna Norberg har en lång och gedigen erfarenhet av bank och finanssektorn från ledande aktörer som Danske Bank, Nordea och Handelsbanken.

- Jag känner mig mycket stolt och hedrad att ta över efter Berit och att få förmånen att leda bankens verksamhet i Sverige. Jag ser fram emot att tillsammans med bankens medarbetare och kunder ta nästa steg i vår fortsatta utveckling och skapa innovativa och hållbara kundlösningar, säger Johanna Norberg.

- Jag är mycket glad över att Johanna tackat ja till rollen som vd för vår svenska verksamhet. Med sin breda kompetens och långa erfarenhet inom bank och finans är jag övertygad om att hon är rätt person för att leda och utveckla vår fortsatta tillväxtresa i Sverige, säger Glenn Söderholm, Head of Banking Nordic på Danske Bank.

Johanna Norberg är 48 år, bor i Stockholm och är gift och har två barn.

Johanna Norberg, tillträdande vd, Danske Bank Sverige
076-721 34 82, johanna.norberg@danskebank.se