Konjunkturprognos: Global återhämtning men med extremt låga räntor extremt länge

Den globala återhämtningen vinner fart igen efter en tillfällig svacka tidigare i år och i Sverige kommer Riksbanken att sänka reporäntan och hålla den på mycket låga nivåer, enligt Danske Banks konjunkturprognos.

- Även om Riksbanken kan sänka några punkter till, och Sverige kanske kan genomföra ytterligare något infrastrukturprojekt, är ekonomisk politik i det närmaste uttömd. Nu måste extern efterfrågan ta fart! De kommande månaderna och kvartalen blir därför avgörande för hur vi ska se på den alltjämt höga arbetslösheten – och därmed på statsfinanserna, säger Roger Josefsson, chefekonom på Danske Bank.

• Världen fortsätter sin gilla gång mot återhämtning, och vi förväntar oss en re-acceleration i global tillväxt under andra halvåret 2014. USA och Storbritannien fortsätter att vara dragloken, men även Euroland och flera stora tillväxtekonomier väntas sent omsider få upp farten.

• Sverige har länge uppvisat en stark inhemsk ekonomi, mycket tack vare att såväl penning- som finanspolitiken har varit osedvanligt stimulativ. Trots det har BNP-utvecklingen varit onormalt svag – särskilt för en återhämtningsfas. Inflationen lyser därför med sin frånvaro, och stigande energi- och matpriser är enbart att betrakta som konsumtionshämmande .

• Riksbanken har lyckats vara både oklar och alltför rigid i sin analys, vilket har förvärrat den ekonomiska utvecklingen ur flera aspekter. Det lilla krut som fortfarande är torrt behöver användas – Riksbanken behöver sänka räntan kraftigt. Vår prognos är dock mer försiktig, en sänkning i Juli och oförändrad ränta fram till sommarhalvåret 2016.

Välkommen till presskonferens idag klockan10.00.
Chefekonom Roger Josefsson presenterar  Danske Banks konjunkturprognos ”Nordic Outlook”

Tid:   Onsdagen den 25 juni klockan 10.00
Adress:   Danske Bank, Norrmalmstorg 1, Stockholm
Lokal:   ”North”, plan 8 (anmälan i receptionen)