Danske Hypotek: Delårsrapport januari - juni 2022

Först halvåret i korthet
Januari – juni 2022 (jämförelse med motsvarande period 2021 i parentes)

• Rörelseresultatet uppgick till 501 mkr (536 mkr)
  • Räntenettot uppgick till 635 mkr (668 mkr)
  • Kostnaderna uppgick till 127mkr (77 mkr)
  • Återföringar av reserveringar för kreditförluster uppgick till 16 mkr, för motsvarande period 2021 uppgick reserveringarna 39 mkr.
  • Räntabilitet på eget kapital uppgick till 11,8 % (14,5 %)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 16,3 % (16,0 %)

Danske Hypoteks säkerställda obligationer har högsta kreditbetyg (AAA) från Standard&Poor´s och Nordic Credit Rating.

Ta del av hela delårsrapporten på https://danskehypotek.se/financial-information eller i bifogad pdf.

Förändringar i Danske Hypoteks styrelse
Danske Hypotek AB (publ) meddelar idag om förändringar i bolagets styrelse. På en extra bolagsstämma den 18 augusti 2022 valdes  Anna-Lena Axberger som ny styrelseordförande i Danske Hypotek AB. Anna-Lena Axberger efterträder därmed Johanna Norberg. Anna-Lena Axberger är vice vd för Danske Bank Sverige samt chef för Country Management Office i Sverige och har en lång och gedigen erfarenhet av bank- och finanssektorn.

Styrelsen för Danske Hypotek utgörs nu av följande sju ledamöter; Anna-Lena Axberger,  ordförande och ledamöterna Anneli Adler, Kamilla Hammerich Skytte, Kim Borau, Kimberly Bauner, Kristina Alvendal och Robert Wagner.

Informationen är sådan som Danske Hypotek AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-26 11:16 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Per Tunestam, vd, Danske Hypotek
070-874 48 41, per.tunestam@danskebank.se

Danske Hypotek AB (publ) är ett helägt dotterbolag till Danske Bank A/S. År 2017 erhöll Danske Hypotek tillstånd från den svenska Finansinspektionen att ge ut säkerställda obligationer på den svenska kapitalmarknaden.