Svenska EM-medaljer i Boogie Woogie i Antibes

Report this content

Svenska Danssportförbundets tävlingspar i Boogie Woogie lyckades ta två svenska EM-medaljer på Europamästerskapet i Antibes. Svenskt EM- brons i Boogie Woogie main class till Andreas Berg - Jessica Lennartsson från Ebba DK i Stockholm och silver i junior class till Richard Magnusson - Emma Danielsson från DSF Västkustbuggarna i Tanumshede. Övriga svenska par gjorde även de mycket fina insatser på tävlingsgolvet. Över 140 dansare från 11 nationer var anmälda till årets Europamästerskap. Hasse Matsson, medföljande coach under tävlingen är otroligt nöjd med dansarnas inställning och den glöd dom visat under hela tävlingsdagen. Alla har presterat på sin absoluta topp. Han ser fram emot VM som går om några veckor då dansarna kommer att vara snäppet bättre för helt nöjda är dom inte. För pressens frågor om Svenska Danssportförbundets BRR landslag, målsättning, uttagningar och träningsförberedelser kontakta förbundskapten Torgny Lindbäck tel 070 – 565 95 40. Resultat EM Boogie Woogie, 29 okt 2005, Antibes Frankrike: Main Class Final: 1: Aina Nygård & Jörgen Brudal Sandnes NOR 2: Remy Kouakou & Sarrah Montalban FRA 3: Andreas Berg & Jessica Lennartsson SWE, (Ebba DK, Stockholm) 4: Henric Stillman & Joanna Eriksson SWE, (Ebba DK, Stockholm) 5: Henrik Skoogh & Helena Classon SWE, (Borås DF) 6: Andreas Neumeier & Doreen Weisser GER 7: Markus Rosendahl & Frida Borg SWE, (L-A Danzers, Ludvika) Utanför final: 8: Mikael Ivarsson & Helene Wivhammar SWE (DTC Hammarö) Junior Final: 1: Mauvais William & Trunzer Maeva FRA 2: Emma Danielsson & Richard Magnusson SWE, (DSF Västkustbuggarna, Tanumshede) 3: Torbjörn Urskog & Susanne Sandberg NOR 4: Tobias Nordahl & Johanna Jansson SWE, (L-A Danzers, Ludvika) 5: Dennis Andersson & Madelene Andersson SWE, (DK ENA, Enköping) 6: Veron Boris & Genot Cindy FRA 7: Grzegorz Cherubinsiki & Martyna Majerska POL Utanför final: 8:Martin Larsson & Nathalie Albrightsen SWE, (SDK Wetternbuggarna, Motala) Svenska Danssportförbundets tävlingsdanser i Bugg och Rock´n´roll är förutom Boogie Woogie, Lindy Hop, Bugg, Dubbelbugg och Rock´n´roll. Övriga tävlingsdanser inom förbundet är Tiodans som består av Standard och Latin. Sverige har förutom i Boogie Woogie mycket framgångsrika par i världseliten i Lindy Hop, Bugg, Dubbelbugg, Rock´n´roll och Latin. Vill du veta mer om Svenska Danssportförbundets verksamhet kontakta förbundets ordförande Lars-Göran Göransson tel. 070 - 760 77 96 eller besök förbundets hemsida www.danssport.se. DANSSPORT - I TAKT MED TIDEN