Tre svenska VM-medaljer i Boogie Woogie i Schaffhausen

Report this content

Tre svenska VM-medaljer i Boogie Woogie i Schaffhausen Svenska landslaget i Boogie Woogie lyckades ta tre svenska VM-medaljer i Boogie Woogie i Schaffhausen, Schweiz. Silvret gick till Andreas Berg och Jessica Lennartsson, bronset till Henric Stillman och Joanna Eriksson. Båda paren tävlar för Ebba DK från Stockholm. I juniorklass dansade sig Richard Magnusson och Emma Danielsson till silver. Rickard och Emma tävlar för DSF Västkustbuggarna, Tanumshede. Svenska Danssportförbundet representerades i år av ett mycket starkt VM-lag i Schaffhausen. Laget nådde stora framgångar under VM. Samtliga 9 par gick till seminifinal och hela 5 par nådde finalen. Guldet gick till Norge och juniorguldet till Frankrike. Över 140 dansare från 13 nationer tävlade i vuxen och juniorklass. Resultat VM i Boogie Woogie 26 november 2005, Schaffhausen Schweiz: Vuxenklass: 1 Jörgen Brudal Sandnes & Aina Nygård Norge, 2 Andreas Berg & Jessica Lennartsson Ebba DK, Stockholm, 3 Henric Stillman & Joanna Eriksson Ebba DK, Stockholm, 4 Michele Nardella & Margit KahnTyskland, 5 Marco La Rosa & Sonia Salsedo Italien, 6 Andreas Neumeier & Doreen Weisser Tyskland, 11 Mikael Ivarsson & Helene Wivhammar DTC Hammarö, 12 Marcus Rosendahl & Frida Borg L-A Danzers, Ludvika, 14 Henrik Skoogh & Helena Classon Borås DF. Juniorklass: 1 William Mauvais & Maeva Truntzer Frankrike, 2 Richard Magnusson & Emma Danielsson DSF Västkustbuggarna, Tanumshede, 3 Torbjörn Urskog & Susanne Sandberg Norge, 4 Dennis Andersson & Madelene Andersson DK ENA, Enköping, 5 Aurelien Colombo & Marion Michel Frankrike, 6 Tobias Nordahl & Johanna Jansson L-A Danzers, Ludvika, 12 Martin Larsson & Nathalie Albrightsen SDK Wetternbuggarna, Motala. Medföljande coach för det svenska VM-laget var Marie Nahnfeldt. "Det blev ett mycket spännande VM och laget visade verkligen att de var där för att vinna. Men konkurrensen är stenhård. Finalerna var otroligt spännande och de svenska dansarna gjorde sitt yttersta för att ta hem segern. Guldet var riktigt nära, men dansarna är ändå jättenöjda med sina insatser i finalen". Pressen kan nå Marie och laget på tel. 0709-26 44 23. Information om hela tävlingsresultatet läggs ut på www.danssport.se efter tävlingen. Förbundskapten Torgny Lindbäck är nöjd med lagets insats. "Silver och brons i vuxenfinalen och silver i juniorfinalen gör Sverige till bästa nation i VM. Samtliga svenska dansare tog sig till semifinal och fem par till finalerna. Tre medaljer av sex möjliga är ett mycket bra resultat". För pressens frågor om Svenska Danssportförbundets BRR landslag, målsättning, uttagningar och träningsförberedelser kontakta förbundskapten Torgny Lindbäck tel. 070 - 565 95 40. Svenska Danssportförbundets tävlingsdanser i Bugg och Rock´n´roll är förutom Boogie Woogie, Lindy Hop, Bugg, Dubbelbugg och Rock´n´roll. Övriga tävlingsdanser inom förbundet är Tiodans som består av Standard och Latin. Sverige har förutom i Boogie Woogie mycket framgångsrika par i världseliten i Lindy Hop, Bugg, Dubbelbugg, Rock´n´roll och Latin. Vill du veta mer om Svenska Danssportförbundets verksamhet kontakta förbundets ordförande Lars-Göran Göransson tel. 070 - 760 77 96 eller besök förbundets hemsida www.danssport.se. Där kan du också läsa mer om Boogie Woogie och det svenska VM-laget. DANSSPORT - I TAKT MED TIDEN ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se