Dachser satsar på tillväxt i Sverige

Report this content

Göteborg, 7 oktober 2013; Logistikkoncernen Dachser storsatsar i Göteborg och i Sverige. I höst påbörjas bygget av en ny terminal i Arendal Allé. Med över 20 000 anställda är Dacher en av världens ledande transportörer inom styckegods cargo. Den nya terminalen planeras vara klar till halvårsskiftet 2014 och ger Dachser en yta om sammanlagt 2 600 kvadaratmeter.

- Vi är väldigt glada att vårt företag som är verksamt globalt väljer att satsa så här stort på Sverige och Skandinavien, säger Mats Larsson, branch manager Dachser Göteborg. Det här är en förutsättning för vår fortsatta framgång som en tillförlitlig partner till våra kunder.

Den nya terminalen ligger med anslutning till E6 och E20  i ett av Sveriges hetaste och mest betydelsfulla logistikcenter, Göteborg. Den betjänar hela Skandinavien. När den Västsvenska länken står klar blir området ett ännu mer intensivt centrum för logistik.

Dachsers nya terminal omfattar en 1 750 kvadratmeter stor omlastningshall med 15 portar samt 850 kvadratmeter kontorsyta. Byggnationen påbörjades i september 2013, och planeras stå färdig att ta i bruk sommaren 2014. Hela tomten i Arendal Allé omfattar 31 000 kvadratmeter. Det finns alltså gott om plats för ytterligare expansion.

- Vi fortsätter att fokusera på att expandera Dachsers rikstäckande logistik i Europa, och har satt höga normer för hur detta ska göras,  säger Finn Pedersen  VD Dachser Nordic. Med den nya terminalen i Göteborg finns det utrymme för oss att växa ytterligare i Sverige.

Dachser, har åtta kontor  i skandinavien, och sysselsätter totalt 365 medarbetare. Bland kunderna i Skandanavien finns bland annat verktygs- och husgerådskoncerner representerade. Företaget strävar aktivt att växa inom byggvarusektorn.

För ytterliga information, vänligen kontakta:

Mats Larsson, Branch Manager Dachser Göteborg

M: +46708186448

T: +46 31 709 34 02

E: mats.larsson@dachser.com

Finn Pedersen Managing Director, Dachser Nordic

E: finn.pedersen@dachser.com

Anja Nederlund
Informationsansvarig Norden
E: anja.nederlund@dachser.com

För pressbilder vänligen maila till info@coast.se

Dachser, grundades 1930, och är en av Europas ledande logistikleverantörer. 2012 genererade koncernen en omsättning på 4,41 miljarder euro och hanterade 49,8 miljoner försändelser med en sammanlagd vikt om 37 460 000 ton . Dachser finns representerat i 37 länder med  21 650 anställda vid 347 enheter.

Taggar:

Dachser, grundades 1930, och är en av Europas ledande logistikleverantörer.