Dassault Systèmes förvärvar Exalead

Nya möjligheter med sökbaserade applikationer för företag och konsumenter

Paris, Frankrike – 9 juni, 2010 Dassault Systèmes (DS) (Euronext Paris: #13065, DSY.PA), branschledande inom 3D och Product Lifecycle Management-lösningar, förvärvar det franska företaget Exalead för uppskattningsvis 135 miljoner euro. Exalead är en ledande aktör inom sökplattformar och sökbaserade applikationer riktade mot konsumenter och företag.

Fler än 100 miljoner människor förlitar sig på Exalead när det gäller informationssökning och rapportering, med företagskunder som Sanofi-Aventis och Världsbanken. Konsumenter använder Exaleads sökfunktion genom företag som Friendster, Lagardère Active och ViaMichelin. Exalead tillhandahåller branschens enda plattform som tagits fram från grunden för att tillämpa avancerad språkbehandling av stora datavolymer och användning på webben. Exalead ger unik skalbarhet, snabbhet och användbarhet åt branscher som bank, detaljhandel, förlag och läkemedelsindustrin där enkel informationstillgång är väsentligt.

– För att påskynda utvecklingen av sökbaserade applikationer inom alla branscher behövde vi en stark internationell partner, säger Alain Cotte, VD på Exalead. Denna allians innebär en fantastisk möjlighet för våra partners och kunder som kommer att gynnas av Dassault Systèmes globala närvaro.

Exaleads grundare François Bourdoncle tillägger:

– Exalead erbjuder en unik användarupplevelse på webben tack vare plattformens realtidssök och språkhanteringsförmåga. Nu kombinerar vi detta med Dassault Systèmes 3D-teknik som ger verklighetstrogna upplevelser.

– Innovation förekommer överallt och är en mycket informationsintensiv process. Alla efterfrågar enkelhet med intuitiva applikationer som tar fasta på det informationsflöde som finns både inom och utanför företagen. Med Exalead och deras partners kan vi erbjuda en ny uppsättning av sökbaserade applikationer för communities, säger Bernard Charlès, styrelseordförande och VD på Dassault Systèmes.

Emmanuel Coste, partner på holdingbolaget Qualis som nu säljer sin andel av Exalead kommenterar affären:

– Vi är övertygade om att Exaleads kommer att utvecklas ännu snabbare tillsammans med Dassault Systèmes. Det var inget lättvindigt beslut, men vi är säkra på att Exalead kommer att passa in i Dassault Systèmes både ur ett tekniskt och kommersiellt perspektiv.

– Kombinationen av dessa enheter kommer att hjälpa organisationer som våra att skapa bättre användarupplevelser då information och data kan presenteras på ett innovativt sätt som drar nytta av det senaste inom 3D-teknik. Detta är något som konsumenter länge har efterfrågat, säger Yvan Proteau, Vice President, IS/IT på Yellow Pages Group.

– Dassault Systèmes har valt en öppen väg i och med köpet av Exalead, vilket garanterar en fullständig flexibilitet för ENOVIA och öppnar upp nya möjligheter för utveckling av värdeskapande affärsapplikationer. Denna position är extremt lovande för oss. Vi var en av de första som insåg vilken banbrytande roll Exalead och företagets SBA-modell (Search Based Applications) har inom IT. Vi kan naturligtvis redan se fördelarna med sammanslagningen för våra kunder i företag med tillverkning, men det är också uppenbart att våra kunder inom spjutspetssektorer kommer att dra betydande fördelar av synergin, säger Paul Hermelin, Vice Chairman och Group CEO på Cap Gemini.

För mer information kontakta:
Karin Sverlander, PR-chef Dassault Systèmes, 073-620 58 68, karin.sverlander@3ds.com

Om Dassault Systèmes
Dassault Systèmes är världsledande på lösningar inom 3D och PLM (Product Lifecycle Management). Dassault Systèmes Group levererar värde till mer än 115 000 kunder i 80 länder och har varit pionjär inom 3D-mjukvarumarknaden sedan 1981. Dassault Systèmes utvecklar och marknadsför PLM-applikationer och relaterade tjänster samt förser marknaden med en 3D-vision för hela produktlivscykeln, från idé till underhåll.  Dassault Systèmes produktportfölj består av CATIA för virtuell produktdesign – SolidWorks för teknisk 3D–design – DELMIA för virtuell produktion – SIMULIA för virtuell testning – ENOVIA för global kollaborativt livscykelhantering och 3DVIA för verklighetstrogna 3D–upplevelser. Dassault Systèmès aktier är noterade på Euronext  Paris (#13065, DSY.PA). För mer information, vänligen kontakta http://www.3ds.com.

About Exalead
Founded in 2000 by Search engine pioneers, Exalead® is the leading Search-Based Application platform provider to businesses and governments. Exalead's worldwide client base includes leading companies such as Air Liquide, ViaMichelin, PSA Peugeot Citroën, GEFCO, AFP and Sanofi Aventis, as well as more than 100 million unique users a month using Exalead's technology for Search. Today, Exalead is reshaping the digital content landscape with its platform, Exalead CloudView, which uses advanced semantic technologies to bring structure, meaning and accessibility to previously unused or under-used data in the new hybrid enterprise and Web information cloud. CloudView collects data from virtually any source, in any format, and transforms it into structured, pervasive, contextualized building blocks of business information that can be directly searched and queried, or used as the foundation for a new breed of lean, innovative information access applications. Exalead has offices in Paris, Madrid, San Francisco, London, Glasgow, Milan and Darmstadt. For more information, visit http://www.exalead.com/software

About Qualis S.C.A
Qualis S.C.A is a holding company, with offices in Paris and New York. Headquartered in Paris, Qualis had  revenues of approximately 0.8 billion euros in 2009 and has grown through acquisitions and the organic development of businesses in a diverse range of industries, including finance and real estate, capital goods, technology and services. For more information, visit http://www.qualis-sca.com/qualis/en/