Scania stärker sin produktutveckling med hjälp av PLM-lösning från Dassault Systèmes

Report this content

Buss- och lastbilstillverkaren Scania satsar på 3D i utvecklingen av nya fordon. Dassault Systèmes har levererat en lösning som gör att Scania kan integrera produktdesign, produktutveckling, processer och tillverkning. Med PLM-plattformarna CATIA och ENOVIA kan Scania nu skapa fullskaliga 3D-modeller för allt från designutvärdering och virtuell tillverkning till marknadsföringsmaterial.

Scania, som är en världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar, har verksamhet i runt 100 länder med 32 000 anställda. Omkring 2 400 personer arbetar inom forskning och utveckling, de flesta i Sverige, i nära anslutning till produktionsenheterna.

Scania har utvärderat olika CAD-system med målet att minska tid och kostnad avsevärt för att utveckla, producera och förbättra sina produkter och produktbeskrivningar. Efter att ha granskat olika CAD-system bestämde sig Scania för att CATIA var det bästa alternativet.

– Vi kom fram till att CATIA fortfarande var det bästa alternativet för oss. Ett av de tyngsta skälen var att vi hade tidigare bra erfarenheter av Dassault Systèmes som leverantör, säger Anders G Lindberg, Technology Manager R&D på Scania.

Det finns idag cirka 650 användare av CATIA och ENOVIA på Scania inom framförallt forskning och utveckling samt produktion, men även inom andra områden, till exempel eftermarknad. 3D-miljön är idag en naturligt integrerad del i konstruktörens vardag.

– Den största skillnaden för användarna idag är att vi har en plattform där vi redan från start kan skapa i 3D och dra tvärfunktionell nytta på ett helt annat sätt än förut. Vi har också helt andra möjligheter till parametrisk design, optimeringsverktyg och kinematik i jämförelse med den tidigare lösningen, säger Anders G Lindberg.

Med CATIA kan designbesluten snabbt anpassas efter den rätta lösningen. Till exempel kan man förhindra ett felaktigt val av ledningsmontering i hydraul-, kylar-, bränsle- och bromssystem med regeluppsättningar i systemet. All information samlas och går att återanvända i kommande utvecklingsprojekt.

Scanias samarbete med leverantörsledet har också blivit enklare. Datautbyteslösningen gör att användarna kan plocka fram, konvertera, dela och importera data med leverantörerna – inte bara ritningar, utan även fullständiga 3D-modeller i olika standardformat.

För mer information kontakta:
Anders G Lindberg, Technology Manager R&D Scania, 070-520 48 92, anders_g.lindberg@scania.com
Karin Sverlander, PR-ansvarig Dassault Systèmes, 031-720 58 68, karin.sverlander@3ds.com

Om Scania
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. www.scania.com

Om Dassault Systèmes
Dassault Systèmes är världsledande på lösningar inom 3D och PLM (Product Lifecycle Management). Dassault Systèmes Group levererar värde till mer än 115 000 kunder i 80 länder och har varit pionjär inom 3D-mjukvarumarknaden sedan 1981. Dassault Systèmes utvecklar och marknadsför PLM-applikationer och relaterade tjänster samt förser marknaden med en 3D-vision för hela produktlivscykeln, från idé till underhåll. Bland företagets produkter återfinns CATIA, SolidWorks, DELMIA, ENOVIA-produkterna (ENOVIA VPLM, ENOVIA MatrixOne och ENOVIA SmarTeam), SIMULIA och 3DVIA. Dassault Systèmes är listat på Euronext Paris (#13065, DSY.PA). Mer information finns tillgänglig på http://www.3ds.com/sverige.

Taggar: